نسیم خوزستان از غفلت مسوولان گزارش می دهد ؛ لباس های نامتعارف و مبتذل زودتر و با سود بیشتری به فروش می رسد!

نسيم خوزستان از غفلت مسوولان گزارش مي دهد ؛ لباس هاي نامتعارف و مبتذل زودتر و با سود بيشتري به فروش مي رسد!

* بعضی از کارفرمایان به دنبال منشی و کارمندانی با ظاهرهای فانتزی و آنچنانی هستند و کسانی که چنین ظاهرهایی دارند برای کار اولویت دارند ، بارها شاهد آن بودیم که مادری با پوشش اسلامی ولی فرزندش با ظاهر و پوششی نامطلوب در سطح شهر حاضر می شود.
در سال های اخیر شاهد آن هستیم که حجاب و پوشش اسلامی در جامعه ایران اسلامی به یک موضوع اختیاری تبدیل شده است، به حدی که وقتی پا در سطح شهر می گذاریم با پوشش های بسیار زشت و زننده و خلاف موازین شرع و نظام مواجه می شویم.
متاسفانه اصل دین و انقلاب اسلامی در نسل امروزی کمرنگ شده و این نشان دهنده ی آن است که متولیان امر تاکنون فعالیت مطلوبی برای رهایی از بد حجابی نداشته اند. ظاهرا مسوولین ذیربط با این معضل اجتماعی کنار آمده اند و نمی خواهند راهی برای بهبود وضع موجود پیدا کنند.
لازم است متذکر شویم نظام ما بر پایه ی اسلام بنا شده است و قرار نیست با این ناهنجاری ها کنار بیایید. به سطح شهر که نگاه کنید خواهید دید که اغلب جوانان بدترین پوشش ها را به تن دارند و از لباس هایی استفاده می کنند که هیچ گاه مورد تایید جامعه اسلامی نخواهد بود!
باعث تاسف است که جامعه امروزی فراموش کرده که نسل انقلاب جان خود را برای حفظ همین ارزش ها فدا کرده اند، ترسم از آن است که متولیان و مسوولین امر مسیر اصلی خود را فراموش کرده باشند و خود را در برابر این ناهنجاری ها ناتوان معرفی کنند.
*اهمیت و ضرورت حجاب
اهمیت حجاب و پوشش اسلامی تا جایی است که خداوند متعال در بسیاری از سوره های قرآن از آن به عنوان یک ضرورت یاد می کند و آن را حافظ انسان در برابر بسیاری از بیماری های جسمی و روانی می داند از نظر اسلام حجاب فقط مختص به زن نیست بلکه نوعی پرده است که در روابط میان زن و مرد وجود دارد ، در اسلام حجاب مانع گمراهی و خودنمایی، حافظ حرمت و از آداب عفت و حیا است. هدف اسلام از حجاب آن است که زن مسلمان با فراغت کامل بتواند وظایف و رسالت اساسی خویش را انجام دهد که حفظ نسل انسان، پرداختن به شئون خانه و خانه داری، تربیت کودک و اهمیت دادن به آن است. دین مبین اسلام حجاب را به عنوان عامل مهم حفظ و اعتلای شخصیت فردی ، تحکیم بنیان خانوادگی ، عفت و اخلاق اجتماعی بر زن واجب فرموده است و حضرت یوسف و مریم را به عنوان اسوه های عفاف و پاکی معرفی نمود.
در همین ارتباط با آقای سروستانی جانشین دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان خوزستان گفت و گویی انجام داده ایم که در ادامه می خوانید:
* نسیم خوزستان : در بحث حجاب مدت زیادی شاهد پیشرفت بد حجابی هستیم تا جایی که این ناهنجاری بصورت مُد در حال پیشرفت بوده که زیبنده جامعه اسلامی نیست، ستاد امر به معروف و نهی از منکر خوزستان برای بهبود این معضل تاکنون چه اقدامی کرده است؟
سروستانی : متاسفانه در حال حاضر شاهد بی تفاوتی هایی در سطح جامعه هستیم و مردم ناهنجاری هایی که در بحث حجاب و پوشش مشاهده می کنند را به حاکمیت ربط می دهند. قطعا وظیفه حاکمیت در جای خود در حال انجام است اما امر به معروف سه مرحله دارد: ۱- مرحله قلبی و زبانی ۲- مرحله عقلی ۳- مرحله عملی
قانون حمایت از امر به معروف و نهی از منکر می گوید که مرحله قلبی و زبانی وظیفه آحاد مردم است، همچنین مرحله عملی در جرائم مشهود وظیفه ذاتی نیروی انتظامی می باشد ، لذا عمومی بودن این مسئله بسیار مشهود است.
اگر تلاش ما در راستای امر به معروف و نهی از منکر کار فرهنگی نباشد و اغناسازی فرهنگی در جامعه اتفاق نیفتد طبیعتا نمی توانیم همه چیز را با برخوردهای فیزیکی ترمیم کنیم. ما باید جامعه را آماده و فرهنگ سازی کنیم و این امر زمانی امکان پذیر می باشد که تمام جامعه به ویژه خانواده ها احساس تکلیف کنند.
خانواده باید به این موضوع توجه داشته باشد که فرزندش (دختر و پسر) با چه پوششی وارد جامعه می شود، بارها شاهد آن بودیم که مادری با پوشش اسلامی ولی فرزندش با ظاهر و پوشش نامطلوب در سطح شهر حاضر می شود. چرا خانواده های ما فرزندان خودشان را هدایت نمی کنند؟ لذا ستاد امر به معروف و نهی از منکر به عنوان یکی از متولیان امر در بحث فرهنگ سازی در توسعه معروفات و جلوگیری از منکرات می باشد و سایر سازمان های فرهنگی اعم از سازمان تبلیغات اسلامی، ارشاد اسلامی، حوزه های علمیه، دانشگاه ها، مدارس و مجموعه شهرداری ها برای فضاسازی محیطی و توسعه فرهنگ دینی وظیفه دارند.
* نسیم خوزستان : فرمودید که همه نهادها نقش دارند اما ستاد امر به معروف و نهی از منکر نقش پررنگ تری دارد، چه چیزی باعث شده سالها پس از انقلاب اکنون شاهد این وضعیت باشیم؟ اگر کار فرهنگی انجام شده چرا نتیجه معکوس بوده است؟
جانشین دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان : ما متاسفانه فراموش کردیم که دشمن جنگ نرم فرهنگی را آغاز کرده و بیش از ۲۰۰ شبکه تلویزیونی فارسی زبان جهت ترویج فرهنگ مبتذل را راه اندازی کرده است اما تمام شبکه های ما در داخل و خارج شاید به نیمی از آنها برسند! پس نیاز است که یک کار عمومی انجام شود تا با این حجم وسیع از جنگ نرم فرهنگی مقابله کنیم. ناگفته نماند کسانی که از وضع موجود ناراحت هستند چند درصد وارد عمل شده اند؟ آیا هیچ تکلیفی بر گردنشان نیست؟ وظیفه آحاد مردم چیست و چرا به راحتی از این موضوع عبور می کنند؟
* نسیم خوزستان : تاکنون چقدر کار زیرساختی انجام داده اید؟
ما ادعا نمی کنیم که در این مدت شق‌القمر کرده ایم، در حال انجام خیلی از کارها و فعالیت ها هستیم اما تا رسیدن به نقطه مطلوب خیلی فاصله داریم و چندین برابر وضع موجود باید کار و تلاش کنیم ، ۳۰۰ گروه در سطح استان عددی نیست و حداقل باید ۳۰۰۰ گروه در استان خوزستان جذب، شناسایی، آموزش و بکار گیری شوند که همه اینها نیاز به زمان دارد و اجباری نیست ، ما تقاضا داریم که افراد بصورت داوطلبانه وارد این حوزه شوند.
* نسیم خوزستان : آیا شما از عملکرد ستاد امر به معروف و نهی از منکر چه در حال حاضر و چه در ادوار گذشته رضایت دارید؟ آیا فکر نمی کنید که رویکرد این ستاد نیاز به یک بروزرسانی وسیع دارد؟
سروستانی : ما باید به این موضوع نگاه کنیم که اگر این کارها را انجام نمی دادیم چه اتفاقی می افتاد! و از بیرون می بایست به کارها و فعالیت ما نگاه کرد نه اینکه خودمان بگوییم که چقدر راضی هستیم، ما احساس می کنیم که اگر این اقدامات نبود وضع قطعا بدتر می شد. صدا و سیما و همچنین فعالان فضای مجازی و شبکه های اجتماعی در جهت فرهنگ سازی می توانند تاثیر بسزایی داشته باشند.
پیرامون این موضوع با خانم احمدی معاون پرورشی یکی از مدارس استان صحبت کردیم که در ادامه نظر ایشان را به عنوان یکی از دست اندرکاران آموزشی مدارس می خوانید :
* نسیم خوزستان : به نظر شما چرا بدحجابی در جامعه امروزی به یک موضوع عادی تبدیل شده است؟
خانم احمدی : به عقیده من فضای بیرون از خانه به مراتب تاثیر بیشتری نسبت به خانواده دارد، به فرض مثال شما اگر یک باره وارد آب گرم شوید تحمل نخواهید کرد و سریعا از آن محیط خارج می شوید اما اگر این آب مرحله به مرحله گرم شود سیستم بدنی شما راحت تر می تواند با آن سازگاری نشان دهد. به همین صورت وقتی ابزاری مانند ماهواره ها و… وارد جامعه ایرانی شدند قدم به قدم تاثیرات منفی را به جامعه تحمیل می کنند.
* نسیم خوزستان : دلیل گرایش پیدا کردن جوانان به چهره های فانتزی و ظاهرهای نامتعارف چیست؟
خانم احمدی : متاسفانه در حال حاضر به دلیل بیکاری و عدم وجود شغل مناسب، جوانان ناگزیر به شرکت های خصوصی روی می آورند و همان طور که شاهد هستید بعضی از کارفرمایان به دنبال منشی و کارمندانی با ظاهرهای فانتزی و آنچنانی هستند و کسانی که چنین ظاهرهایی دارند برای کار اولویت دارند!
در بخشی دیگر وقتی جوانی مشاهده می کند که اطرافیانش دارای ظاهری متفاوت است حتی اگر خلاف موازین شرعی باشد احساس حقارت می کند و تصورش بر این است که چیزی نسبت به دوستانش کم دارد!
* نسیم خوزستان : به نظر شما مسوولان فرهنگی در بهبود این ناهنجاری ها چقدر نقش دارند؟ انتظارات شما از مسوولین و متولیان امر چیست ؟
احمدی : سه سال پیش طرحی بنام معراج اجرا شد که خانواده ها استقبال گسترده ای از آن به عمل آوردند اما به دلیل هزینه هایی که در برگزاری چنین همایش ها و جلساتی وجود داشت این طرح استمرار نداشت، برگزاری چنین نشست هایی خانواده ها را با نکات تربیتی جدید آشنا می کند، دید خانواده ها را با شرایط امروزی بهبود می بخشد و کمک خوبی در راستای فرهنگ سازی و تربیت کودکان در خانواده و جامعه به عمل می آورد.
متاسفانه خانواده ها وقتی عمل اشتباهی از فرزند خود می بینند تنها کاری که در وهله اول به ذهنشان می آید تنبیه است! در صورتی که انسان جایز الخطاست و حتی بزرگترها هم مرتکب اشتباه می شوند. این روزها شاهد آن هستیم که دانش آموزان در سنین پایین به سمت اعتیاد کشیده می شوند، قطعا مشکلات خانوادگی در این مسئله نقش داشته که فرزند کمبودی احساس کرده و مسیر اشتباهی را انتخاب کرده است. به همین منظور نیاز است خانواده ها در این جلسات حضور یابند و با چالش های مهم تربیتی آشنا شوند.
مشاورها می توانند کمک موثری به دانش آموزان کنند اما دانش آموز به سختی می تواند با معلم یا مدیر خود مشکلات خصوصی یا چالش های خانوادگی را مطرح کند زیرا ترس از آن دارد که این مسائل به بیرون یا در بین دوستانش منتشر شود.
به نظر من اگر مراکز مشاوره ای در سطح شهر تاسیس شود که هرکس بر حسب نیاز خود به آن مراجعه کند و راهنمایی شود می تواند تاثیر بسزایی در بهبود مشکلات خانوادگی داشته باشد. در حال حاضر مراکز مشاوره ای که در سطح شهر مشغول به فعالیت هستند هزینه های بسیار بالایی دریافت می کنند و قطعا تعداد محدودی از مراجعه کنندگان می توانند از این کانون ها استفاده کنند.
در بخش دیگری از این گزارش با تعدادی از فروشندگان لباس در سطح شهر اهواز گفت و گویی صورت گرفت که قسمتی از آن قابل انتشار است!
از فروشندگان پرسیدم که چرا لباس هایی را می فروشید که خلاف شئونات و موازین اسلامی است؟ اغلب فروشندگان پاسخ مشترکی داشتند، در وهله اول تولیدکنندگان را مقصر می دانستند، تولیدکنندگان همین لباس ها را در اختیار فروشندگان قرار می دهند و آنها هم به ناچار به مردم می فروشند!
از طرفی متقاضیان این لباس ها بسیار بیشتر است، به گونه ای که یک لباس نامتعارف و مبتذل زودتر و با سود بیشتری به فروش می رسد!
حال سوال اینجاست که آیا مسوولین فرهنگی تسلیم وضع موجود شده اند؟
اگر تسلیم نشده اند چرا چاره ای نمی اندیشند؟
متاسفانه برخی کارهای فرهنگی جنبه نمادین پیدا کرده است، بعضی ها حتی حرمت عزاداری امام حسین (ع) را نگه نمی دارند و با بدترین لباس ها در سطح شهر حاضر می شوند و کسی را هم در مقابل خود به عنوان معارض نمی بینند!
به هرحال آنچه که بر می آید این است که حجاب محدودیت ساز نیست بلکه ایجاد مصونیت می کند. البته باید گفت حجاب فقط برای زنان نیست و برای مردان هم ضروری به نظر می رسد. از بین رفتن حجاب در جوامع کنونی نماد رشد و پیشرفت نیست بلکه نماد عقب ماندگی و غربزدگی کشورهای اسلامی است.
آنچه پیامبر اکرم (ص) از آن بر امتش بیم داشت ، همان چیزی است که امروز جامعه اسلامی ما نیز پس از سر بلندی از دوره انقلاب و جنگ تحمیلی با آن دست و پنجه نرم می کند و به فرمایش مقام معظم رهبری (مد) ولنگاری فرهنگی می باشد ، انتظار می رود مسوولان دلسوز نظام برای این وضعیت اسفبار چاره اندیشی نموده تا شاهد این نباشیم جوان مسلمان ایرانی با پوششی نامتعارف و مبتذل در سطح خیابان هایی که به به اسم شهدا مزین شده اند نباشیم!
گزارش : عباس سعدی

درباره نویسنده

7500مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین