به مناسبت پانزدهمین سالگرد انتشار ؛ روزنامه نسیم خوزستان همچنان مدافع حقوق مردم خوزستان است

به مناسبت پانزدهمين سالگرد انتشار ؛ روزنامه نسيم خوزستان همچنان مدافع حقوق مردم خوزستان است

جایگاه مطبوعات از دیدگاه مقام معظم رهبری : ما معتقدیم که مطبوعات برای نظام جمهوری اسلامی، یک مقوله تجملاتی و تشریفاتی نیست. بنابراین افزایش آن، تنوع آن، کیفیت یافتن آن، و اگر خطایی دارد تصحیح آن، جزو کارهای اساسی در این نظام است. ۱۳/۲/۱۳۷۵
مقدمه :
مطبوعات رکن چهارم دموکراسی محسوب می شوند و در صورت پویایی این رکن، جامعه به سمت رشد و توسعه مثبت حرکت خواهد کرد و در همین راستا، جامعه مطبوعات نیز باید بتواند با شجاعت و انصاف، معایب و مشکلات موجود را به دولتمردان منتقل کند و از سویی دیگر خواسته های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مردم را به گوش مسوولین برساند.
روزنامه نسیم خوزستان نیز از زمانی که آغاز به کار کرد با این شرایط پا به عرصه رسانه گذاشت تا با انعکاس مشکلات مردم بتواند نقش بسزایی در رفع محرومیت از استان زرخیز خوزستان ایفا نماید.
در سال ۱۳۸۱ نسیم خوزستان انتشار خود را بصورت هفتگی آغاز نمود و اگر امروز این نشریه توانسته پس از ۱۵ سال انتشار منظم بصورت روزنامه به مردم آگاهی برساند مرهون زحمات بزرگانی است که با تلاش شبانه روزی و در بدترین شرایط (آب و هوایی و نبود امکانات) جایگاه روزنامه نسیم خوزستان را به جایی برسانند که امروز کمتر کسی می تواند تاثیر گذاری این نشریه را در امورات سیاسی ، فرهنگی ، اجتماعی، اقتصادی و ورزشی انکار نماید.
در استان خوزستان مردم به دلیل مشکلات فراوانی از قبیل آب و هوا ، اشتغال ، محیط زیست و بروکراسی اداری بعد از خدا توکل ویژه ای به رسانه ها از جمله مطبوعات دارند که این قشر فرهنگی بتوانند معضلات و مشکلاتشان را به مسوولان منعکس کنند!
ضرب المثلی است که می گوید کوزه گر از کوزه شکسته آب می خورد! این بدان معنی است خود مطبوعات نیز علیرغم مشکلات فوق دارای کاستی های عمیق تری نیز هستند!
در چند سال گذشته مطبوعات استان از چند دستگی ضربات زیادی بر روح و روانشان وارد شد به نحوی که الان هم میتوانید با سر زدن به برخی نشریات محلی این وضعیت را بصورت واضح مشاهده کنید!
از نسیم خوزستان بگویم که در این مدت و با تحمل سختی های موجود توانسته در حد خود امینی صادق در انعکاس مشکلات مردم به مسوولان باشد!
اولویت کاری روزنامه نسیم خوزستان در این مدت پانزده سال مقابله با محرومیت ، رعایت محیط زیست ، رفع بیکاری ، دفاع از حقوق شهروندی و سلامت مردم در حوزه بهداشت و درمان استان بود که گواه این ادعا، مطالب چاپ شده در این روزنامه و شکایت برخی ارگان ها از این نشریه است .
وظیفه روزنامه انعکاس و انتشار مشکلات جامعه است به نحوی که مسوولان امر باید پس از انتشار در جراید در اسرع وقت اقدام به برطرف نمودن آن مشکل نمایند.
وظیفه رسانه این نیست که بعد از انتشار در رسانه، مشکلات را خود حل کند زیرا برای هر موضوعی متولی وجود دارد!

حال که پانزده سال از عمر روزنامه نسیم خوزستان سپری شده است از زبان مسوولان، صاحب نظران و اهالی قلم استان جویای کیفیت عملکرد این نشریه طی سال های گذشته می شویم تا با بهره گرفتن از نقطه نظرهای سازنده و موثر، جایگاه این رسانه مکتوب را در استان ترقی بخشیم:
محمدرضا جوروند، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان
* به عنوان مدیری که با نشریات و دغدغه آنها در ارتباط هستید، عملکرد روزنامه نسیم خوزستان را چگونه می بینید؟
به نظر بنده در استان خوزستان تفاوت بین کسانی که در این عرصه بصورت حرفه ای و غیر حرفه ای کار می کنند بسیار زیاد است و این تفاوت باعث ایجاد سلسله مشکلاتی در کار فرهنگ و مطبوعات می شود. البته نشریاتی که تاکنون بطور حرفه ای مشغول بکار هستند در این عرصه موثر بودند و رسالت خودشان را نشان دادند.
طبیعتا آن دسته از نشریاتی که غیرحرفه ای در حال فعالیت می باشند باید به این مسیر تغییر رویه دهند، کپی کردن مطالب نفعی برای استان ندارد و فضای اندوه باری در خوزستان ایجاد می کند. به همین دلیل توقع من این است که نشریات در مسیر حرفه ای گام بردارند.
بنده با روزنامه نسیم خوزستان از قبل آشنایی داشتم اما زمانی که سمت مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان را گرفتم بیش از همیشه پیگیر اوضاع و احوال نشریات هستم، اولا سالروز تاسیس روزنامه نسیم را تبریک عرض می کنم، دوما بدون تعارف می گویم روزنامه نسیم جز آن دسته نشریاتی است که بصورت حرفه ای در حال فعالیت می باشد.
از آنجا که نشریات ما زیرمجموعه حوزه فرهنگ می باشند از روزنامه نسیم بابت پوشش خوبی که از خبرها و رویدادهای فرهنگی دارد تشکر ویژه ای دارم.
* به نظر شما روزنامه نسیم در انعکاس مشکلات مردم به مسوولین چقدر موفق بوده است؟
قطعا موفق بوده، روزنامه نسیم اکثر مواقع از تیترهایی استفاده می کند که تلنگری برای ما مدیران است و این نشان دهنده دید باز و همه جانبه این نشریه از مشکلات مردم استان است و این امر مرهون مدیریت نسیم و دوستان خبرنگاری است که کمتر دیده می شوند، خبرنگاران هوشیاری که خطر می پذیرند و در متن اجتماع به خوبی ورود و مشکلات را منعکس می کنند.
* آقای جوروند نقطه ضعف و قوت روزنامه نسیم را بفرمایید؟
ورود به لایه های مختلف جامعه و انعکاس مشکلات از نقات قوت این نشریه است، اما عدم پرداختن و معرفی شخصیت های فرهنگی و اجتماعی استان خوزستان و پایین بودن مقاله های پژوهشی و تحقیقی آکادمیک در نشریه از نقات ضعف نسیم بشمار می آید. دیدگاه من این است که فقط به پوشش خبری اکتفا نشود. البته ناگفته نماند که حوزه شعر و ادبیات در این نشریه کمرنگ می باشد و امیدوار هستیم در آینده به این موضوع بیشتر بپردازد.
* بعنوان سوال پایانی بفرمایید چه نمره ای به نسیم می دهید؟
از بیست نمره به نسیم خوزستان ۱۷ می دهم، آن سه نمره هم به دلایلی که در سوال قبلی پاسخ دادم از نسیم کسر کردم . امیدوارم با همین قدرت و توان به کارتان ادامه دهید و از مشورت افراد فرهیخته و فرهنگی استان دریغ نکنید، دورنمای بسیار خوبی برای نشریه می بینم ضمن این که تا به حال هم عملکرد خوب و موفقی داشته و ان شاا… چشم انداز بهتری داشته باشد.
رضا علیجانی، مدیر خانه مطبوعات استان خوزستان
* عملکرد روزنامه نسیم خوزستان را طی سال های گذشته چگونه ارزیابی می کنید؟
روزنامه نسیم خوزستان نشریه ایست که همیشه دغدغه شهروندان خوزستانی را داشته و در مباحث اجتماعی، شهری و فرهنگی سعی کرده مسائل را مورد نقد و بررسی قرار بدهد و جز نشریاتی است که مطالب تولیدی آن در برخی صفحات بسیار نمود دارد و این نشان دهنده این است که نسیم از نظر کیفی نشریه ایست که مورد قبول مخاطبان نیز می باشد.
* روزنامه نسیم در انعکاس واقعیت های استان چقدر موفق بوده است؟
به هر حال یک روزنامه با حوزه مشخصی از قدرت در انعکاس اخبار می تواند تاثیرگذار باشد و روزنامه نسیم خوزستان علی الخصوص در دو سال اخیر سعی کرده مثمر ثمر باشد و بخشی از مشکلات استان را با پیگیری ویژه، حل و به سرانجام برساند.
* نقات ضعف و قوت روزنامه نسیم را شرح دهید؟
نقطه قوت نسیم کادر قوی اجرایی و کارکنان زحمت کشی هستند که بطور مداوم و شبانه روز سعی دارند در عرصه خبر حضور فعالی داشته باشند همچنین صفحات شهری و اجتماعی قوی و موفقی دارد، اما به عقیده من اگر گزارش های تولیدی در این نشریه افزایش پیدا کند و ستونی جهت کاریکتاتور در صفحات اضافه گردد قطعا پیشرفت بیشتری در مطبوعات خواهد داشت.
غلامرضا فروغی نیا، مدیرمسوول هفته نامه اقتصاد بومی و سردبیر روزنامه صبح کارون
* بعنوان یک فعال عرصه مطبوعات از دیدگاه شما روزنامه نسیم خوزستان چگونه است؟
روزنامه نسیم از یک جهت حائز اهمیت است و آن هم احساس وظیفه و مسئولیت در قبال آنچه که وظیفه اش می پندارد. در حقیقت نوعی روزنامه پراگماتیست که تلاش می کند پایگاه طبقاتی اش را فراموش نکند و به آنها وفادار باشد.در این مسیرهم بسیار تلخی دیده و حلاوتها را نیز از دست داده مع ذالک از مسیری که انتخاب کرده فاصله نگرفته است. از این جهت یک خسته نباشید باید به همه آنها گفت.
* رسالت مطبوعات و نشریات ایجاب می کند مشکلات مردم را به مسوولین منعکس کنیم، از دید شما روزنامه نسیم در این زمینه چقدر موفق بوده است؟
روزنامه نسیم تلاش نموده از توده های پایین دست فاصله نگیرد و زبان حال آنها باشد. در واقع با آنها صمیمی است و صادقانه آیینه دردهای آنهاست. این را در تیتر و در عکس و مطالبش بکرات اثبات نموده و نشان از موفقیت این نشریه در رسیدن به اهدافش می باشد.
* نقطه قوت و ضعف روزنامه نسیم خوزستان را بفرمایید؟
نقطه قوتش طرح مباحث و مسائل مردم به زبان ساده و عاطفی است. در عین حال حضور چشمگیر در لایه های رسانه های موجود در استان است. البته باید عنایت داشت که همین هم اگر از این به بعد ارتقا نیابد ممکن است به نقطه ضعفش تبدیل شود. باید سطح ادبیات را حالا بعد از این همه تجربه حرکت دهد. ضمنا باید تنوعی در صفحه آرایی اش هم بدهد. تنوع الان برای این نشریه یک ضرورت است. نباید درجا بزند. حالا از جایگاه این نشریه با سابقه انتظار بیشتری می رود.
* بهترین تیتر روزنامه نسیم در سال ۹۵ چه بوده است؟
من مرتب تیترهای نشریه را می بینم اما تیترهایی که در رابطه با ریزگردها زده می شود تاثیر فزاینده ای داشته و خواهد داشت. به خانواده سلامت دوم بعنوان خاندانی فرهنگی و به حضور پر رنگشان در عرصه رسانه نمره عالی می دهم. انصافا پر انرژی و حساس در همه عرصه های استانی حضوری بی بدیل دارند.
در پایان اگر صحبتی دارید بفرمایید.
به همه دست اندکاران این نشریه اعم از مدیرمسوول ، سردبیر ، خبرنگار ، صفحه آرا ، تایپیست وکارمندانش درود میفرستم و خدا قوت می گویم و برایشان روزهایی موفق تر را آرزومند.
مهندس محمد جعفر فلسفی فعال رسانه و مطبوعات
* به عنوان یک فعال عرصه مطبوعات نظرتان را در رابطه با روزنامه نسیم خوزستان بفرمایید؟
این روزنامه از جمله نشریاتی است که سعی داشته رویکردی متفاوت نسبت به سایرین داشته باشد، این تفاوت هم ریشه در پایبندی روزنامه به اصول و مرام روزنامه نگاری دارد. در روزگاری که منافع حرف اول را در این عرصه می زند اگر کسی بتواند رسالت اصلی رسانه که بیان حق و پیگیری مطالبات مردم و حرکت در مسیر آرمان های انقلاب را با تمام هزینه هایش بپردازد و پیامدها و فشارهای آن را متحمل شود، او هنر کرده و خوش درخشیده است. آن چیزی که تا به حال مشاهده کردیم جز این نبوده است. پوششی که به خواسته های به حق مردم داده شده، دغدغه های فرهنگی و ناهنجاری هایی که در سطح جامعه بوده است را شناسایی کرده و تریبونی برای خواسته ها و مطالبات مردم بوده است.
لذا از این بابت به مدیریت و مجموعه کارکنان روزنامه نسیم خوزستان تبریک می گویم و برایشان آرزوی موفقیت دارم.
* با توجه به اینکه رسالت مطبوعات ایجاب می کند که مشکلات مردم را به مسوولین منتقل کند به عقیده شما روزنامه نسیم در این زمینه چه میزان موفق بوده است؟
برای اینکه در این کار حق مطلب به درستی ادا شود نیاز به داشتن جسارت و شهامت است. بطور مثال در ماجرای انفجار گازی که در منطقه باغ شیخ صورت گرفت انصافا عملکرد خوبی داشت، از موضوعات اجتماعی در بحث انتقال آب و مسائل زیست محیطی و دغدغه هایی که جامعه دارند مانند اشتغال، ازدواج، مسکن و… همراهی خوبی با مردم داشته است. از آنجا که وظیفه رسانه ها انعکاس همین اتفاقات و رویدادها می باشد گرچه این کار بسیار گسترده و دشواری است اما روزنامه نسیم تاکنون به خوبی از پس این کار بر آمده است.
* نقطه ضعف و قوت روزنامه نسیم را بفرمایید.
در قسمت قبل نقاط قوت نشریه را توضیح دادم اما بطور کل تلاش و کوشش در بدنه این نشریه قابل لمس است و این از نقاط قوت روزنامه نسیم خوزستان می باشد. اما یکی از مشکلاتی که ما در نشریات با آن سر و کار داریم، فقر نیروی انسانی است. به دلیل گستردگی مشکلات در این عرصه نیازمند به استفاده از نیروهای توانمند هستیم، افرادی که حرفی برای گفتن داشته باشند و توان بالایی در این حرفه داشته باشند، تمام این موارد مستلزم بالا بودن شرایط مالی و بضاعت بالای اقتصادی نشریه است که بتوانیم پاسخگوی این حجم از مسائل باشیم. امیدوار هستم که روزنامه نسیم در این مسیر گام بردارد به زودی شاهد این اتفاق باشیم.
* به عنوان سوال آخر چه نمره ای به روزنامه نسیم می دهید؟
در مجموع به نظر من نسیم نمره ای بالای ۱۸ می تواند دریافت کند. در پایان به مدیریت و کارکنان روزنامه نسیم تبریک و خسته نباشید عرض می کنم و امیدوارم روز به روز به اهداف مورد نظرشان دست پیدا کنند.
***
از ابتدای عصر انتشار روزنامه‏ها و مجلات، از این رسانه ‏های پرمخاطب و فراگیر به عنوان سنگ بنای دستیابی به آزادی و رکن چهارم دموکراسی یاد می‏ شد.
مطبوعات رکن چهارم دموکراسی و مردم سالاری دینی هستند و خبرنگاران به عنوان مظهر مطالبه گری و عدالت طلبی از جایگاه والایی برخوردار می باشند.
مسوولین باید همواره از انتقادات سازنده استقبال کنند و در جهت پیشرفت در مسیر تعالی استان تمام همت خود را برای رفع کاستی ها بکار گیرند.
اگرچه مسوولین استانی همیشه همراه مطبوعات بوده اند ولی باید بپذیرند که نقد، راهکاری مناسب جهت رفع بسیاری از مشکلات جامعه می باشد.
روزنامه نسیم خوزستان بر خود می بالد که اعتماد شما خوانندگان عزیز را همچنان دارد و خواهد داشت.
در پایان نسیم خوزستان از هم استانی های غیرتمند و شریفی که در این مدت با حمایت از این روزنامه دلگرمی خواصی به پرسنل تزریق نموده اند تشکر و قدردانی می نماید و امیدوار است با توکل بر خداوند متعال ، حمایت شهروندان خوزستانی و مسوولین دلسوزی که برای حل مشکلات مردم شب و روز نمی شناسند بیش از پیش قدم بردارد.
گزارش : عباس سعدی

درباره نویسنده

7490مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین