به دلیل کمبود اعتبارات خوزستان ؛ فقط توان لایروبی نقاط بحرانی را داریم

به دلیل کمبود اعتبارات خوزستان ؛ فقط توان لايروبي نقاط بحراني را داريم

مدیر دفتر لایروبی و ماشین‌آلات سازمان آب و برق خوزستان گفت: کار لایروبی و تثبیت سواحل خوزستان به دلیل کمبود اعتبار، تنها در بحرانی‌ترین نقاط رودخانه‌های کارون، کرخه و دز در ۱۰ شهرستان انجام می‌شود. سیامک عباسپور در گفت وگو با ایرنا بیان کرد: کار لایروبی، تثبیت سواحل فرسایشی و ترمیم سیل‌بند در خوزستان تا پیش از سیلاب احتمالی در شهرستان‌های اهواز، خرمشهر، دزفول، هویزه، دشت آزادگان، باوی، شوشتر، شادگان و شوش اجرا می‌شود. وی با اشاره به تلاش‌هایی که برای تامین اعتبار ساماندهی نقاط بحرانی در حال انجام است، ادامه داد: ۲۶ بازه بحرانی در رودخانه‌های کرخه، کارون و دز در اولویت قرار دارد که در صورت تامین اعتبار لایروبی و تثبیت می‌شود.
عباسپور نقاط فرسایشی در رودخانه‌های خوزستان را ۱۳۵ بازه بیان کرد و افزود: برای لایروبی نقاط بحرانی رودخانه‌های خوزستان حدود ۱۷ هزار میلیارد ریال و برای تثبیت بازه‌های فرسایشی بیش از ۱۲ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است که به دلیل کمبود اعتبارات، فقط می‌توانیم بحرانی‌ترین نقاط را در اولویت کاری قرار دهیم.
* لایروبی نیمی از جزیره شادی
مدیر دفتر لایروبی و ماشین‌آلات سازمان آب و برق خوزستان با تشریح برنامه‌های امسال ساماندهی رودخانه‌های خوزستان بیان کرد: در رودخانه کارون در مقطع اهواز و خرمشهر لایروبی و نی‌زدایی بخشی از رودخانه آغاز شده است.
وی اضافه کرد: برداشت بخشی از رسوب پارک «جزیره شادی» و نی‌زدایی حدفاصل پل سوم تا پل هفتم اهواز از تیر گذشته آغاز شده که تا پایان آبان به اتمام می‌رسد.
عباسپور ادامه داد: در سیل اخیر ۷۰۰ هزار مترمکعب رسوب در «جزیره شادی» انباشته شد که به تناسب اعتبار تخصیص یافته، بر اساس تعهدات و میزان اعتبار مقرر شده بود که ۳۰۰ هزار مترمکعب از رسوبات اطراف این جزیره برداشته شود که تاکنون ۲۳۰ هزار مترمکعب از این رسوب‌ها لایروبی شده است.
وی از راه‌اندازی یک دستگاه لایروب بزرگ در اهواز خبر داد و افزود: علاوه بر رسوب‌برداری جزیره شادی، لایروبی با این دستگاه با استفاده از منابع داخلی از هفته گذشته آغاز شده و مقرر است که از پل کابلی اهواز به پایین، جزیره‌های موجود در رودخانه جمع‌آوری شود که این عملیات تا زمانی که بتوانیم اعتبار را تامین کنیم (حداقل تا پایان آبان) ادامه می‌یابد.
* اعتبارات نصف شد
مدیر دفتر لایروبی و ماشین‌آلات سازمان آب و برق خوزستان، سهم مهندسی رودخانه‌های خوزستان را از اعتبارات جبران خسارت سیلاب ۴۸۰ میلیارد ریال بیان کرد و گفت: ۲۰۰ میلیارد ریال از این اعتبار به دلیل اهمیت احداث کانال سیلاب بَر خسرج و نبود ردیف اعتباری به این طرح اختصاص یافته است بنابراین به ناچار برخی از پروژه‌های لایروبی به دلیل نبود اعتبار فعلا از برنامه خارج شده است.
وی افزود: از اعتبارات جبران خسارت سیلاب خوزستان قرار بود که بخش‌هایی از کارون در اهواز، خرمشهر، شوشتر و انهار انتهایی کرخه لایروبی شود اما به دلیل کمبود اعتبار لایروبی سازه‌های آبی در شوشتر و طرح تکمیلی اهواز فعلا انجام نمی‌شود.
پیش از این ایزدجو مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان افزایش ایمنی این استان را در مقابل سیلاب‌های احتمالی آینده، مشروط به اجرای طرح‌های سازه‌ای دانسته و گفته بود: برای بهبود عملکرد مدیریت سیلاب در خوزستان، اجرای طرح‌های سازه‌ای ضروری است و اگر این اقدامات عملی نشود، خسارت‌های این سیل تکرار می‌شود.
بحث درباره اثربخشی لایروبی کارون و تاثیر آن روی سیل در اهواز، امسال بیش از همیشه چالش برانگیز بوده است. سازمان آب و برق خوزستان و برخی اساتید دانشگاه معتقد هستند که لایروبی این رودخانه تاثیر چندانی در کاهش ارتفاع سیلاب ندارد، این در حالیست که برخی دیگر از اساتید و فعالان محیط زیست می‌گویند رسوب و جزایر کارون در سیل نقش دارد.
لایروبی نشدن انهار رودخانه کرخه اما در سیل گذشته مانع جریان درست آب به هورالعظیم شده بود.
شورای بحران خوزستان، از مرداد امسال هشدار سیل را برای سال آبی جاری صادر کرده تا ضمن آمادگی رویارویی با سیلاب احتمالی، خسارت های سیل بهار ۹۸ تکرار نشود. این در حالیست که هواشناسی خوزستان بارش‌های نرمال و کمی بیش از نرمال را برای ۲ ماه نخست پاییز پیش‌بینی کرده است.

درباره نویسنده

7522مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین