رئیس سازمان استاندارد : مردم از روی اجبار برای خرید خودروهای داخلی صف می‌کشند

رئیس سازمان استاندارد : مردم از روي اجبار برای خرید خودروهای داخلی صف می‌کشند

اگر تعرفه بالای واردات خودرو حذف شود آیا باز هم مردم برای خرید خودروهای گران‌قیمت داخلی صف می‌کشند و آیا تولیدات داخل توان رقابت‌پذیری را خواهند داشت؟
به گزارش فارس، رئیس سازمان استاندارد اخیراً در واکنش به انتقادات مطرح در مورد کیفیت پایین خودروهای داخلی با بیان اینکه برای خرید خودروی با کیفیت باید پول بیشتری پرداخت شود، به طعنه گفت که مردم برای خرید همین خودروها هم صف می‌کشند!
نیره پیروزبخت در شرایطی این موضوع را مطرح کرد که اصولاً نباید صف کشیدن مردم برای خرید خودرو را دلیلی برای رضایت‌مندی آنها دانست بلکه عواملی مانند قدرت کم خرید مردم به ویژه در مقایسه با مسئولان دانست که چاره‌ای جز خرید خودروهای داخلی را ندارند. در عین حال، جولان دلالان در بازار خودرو و عدم دسترسی مردم به خرید خودرو با قیمت‌های مصوب و همچنین حجم بالای نقدینگی و نبود محلی امن برای سرمایه‌گذاری در جهت حفظ ارزش سرمایه جامعه از دیگر عوامل این مسئله است، هرچند برای اثبات این مسئله باید دید در شرایطی که تعرفه بالای واردات خودرو حذف شود آیا باز هم مردم برای خرید خودروهای گران‌قیمت داخلی صف می‌کشند و آیا تولیدات داخل توان رقابت‌پذیری با خودروهای وارداتی را خواهند داشت؟
پیروزبخت در این مورد معتقد است سالها صنعت خودروسازی‌ ایران شاکله دولتی داشته و خیلی به فکر پیشرفت نبوده است به طوری که تا اوایل سال ۸۰ به دنبال اجرای استانداردها نبودند، فقط تولید می‌کردند و مردم هم می‌خریدند. البته در آن زمان هنوز این خودروها قدیمی نشده بودند و حتی پیکان هم تولید می‌شد.
وی ادامه می‌دهد: این حق را به مردم ایران می‌دهیم که وقتی خودشان را با کشورهای دیگر مقایسه می‌کنند، نیازهایی را در رابطه با خودرو احساس کنند. به همین دلیل سازمان استاندارد سالهاست در این مورد فعال است هرچند مقاومت‌هایی نیز در این خصوص اتفاق افتاده است.
رئیس سازمان استاندارد می‌گوید: مقرراتی که برای صنعت خودرو تدوین کردیم تا سال ۹۶ حدود ۵۵ درصد استاندارد روز اروپا را در برگرفت که اغلب خودروهای تولیدی در کشور پاسخگوی این استانداردها بود اما برای جلب رضایت مردم این استانداردها به ۶۳ مورد و در سال ۹۷ به ۸۵ مورد رسید. در حال حاضر برخی خودروهایی که در ایران تولید می‌شوند نمی‌توانند استاندارهای ۸۵ گانه را پاس کنند.
وی در مورد مطابقت استانداردهای ایران با کشورهای دیگر نیز معتقد است:‌ استانداردهای ۵۵ گانه ایران با همین استانداردها در کشورهای دیگر یکسان است، مثلاً استاندارد شیشه یا لنت یکی است ولی در دنیا سطح کیفی خودروها را افزایش داده‌اند نه فقط استانداردها را، یعنی مقدار استانداردها از ۵۵ به ۸۵ مورد رسید و در عین حال، موادی به صورت آپشن بین تولید کننده و مصرف کننده مطرح شد که کیفیت خودروها را افزایش داد. در ایران نیز باید این اتفاق می‌افتاد ولی به دلایل مختلف از جمله تحریم‌ها این موضوع به تعویق افتاد.
پیروزبخت در واکنش به صحبت‌های مسئولان پلیس مبنی بر غیراستاندارد و بی‌کیفیت بودن خودروها و اعتراض کارشناسان و مردم به کیفیت پایین خودروها می‌گوید: با همین وضعیت مردم به خاطر خرید همین خودروها در صف می‌ایستند. همین مردم سؤال می‌کنند که اگر تولید این خودروها متوقف شود ما چه خودرویی بخریم؟
وی با تأکید بر اینکه برای خرید خودروی با کیفیت باید پول بیشتری پرداخت شود، می‌گوید: تعریف استاندارد و کیفیت متفاوت است و در واقع کیفیت شامل ویژگی‌های محصول، قیمت، خدمات رسانی و نوآوری محصول می‌شود.

درباره نویسنده

7522مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین