به جای بررسی مجدد صلاحیت ؛ شورای نگهبان نمایندگان متخلف را به دادگاه معرفی کند

در حوزه انتخابیه اهواز نارضایتی بسیار زیادی از عملکرد نمایندگان وجود دارد که انتظار می‌رود شورای نگهبان به جای بررسی مجدد صلاحیت این افراد و دادن فرصت مجدداً احراز جایگاه نمایندگی به تخلفات آن‌ها رسیدگی شود.
پس از پایان احراز صلاحیت داوطلبان یازدهمین دوره انتخابات مجلس، با اعلام وزارت کشور حدود ۲۸ درصد داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه اهواز، کارون، باوی و حمیدیه توسط هیات بر نظارت انتخابات تایید شدند.
بر همین اساس، به استناد ماده ۵۲ قانون و ماده ۳۴ آئین نامه انتخابات مجلس شورای اسلامی و با توجه به برنامه زمان بندی اعلام شده توسط هیات نظارت نیز داوطلبان رد صلاحیت شده توسط هیات مرکزی نظارت بر انتخابات پس از دریافت نامه رد صلاحیت مراتب اعتراض خود را به هیات نظارت استان اعلام کردند.
نتایج بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس اما در شرایطی اعلام شد که نه تنها استان بلکه کل کشور در غم از دست دادن سردار قاسم سلیمانی و پس از آن سقوط مسافران هواپیمای اوکراین عزادار بود و همین مساله و بازخورد حوادث داخلی و بین المللی کافی بود تا افکار عمومی فرصت تحلیل و بررسی نتایج صلاحیت کاندیداها را از دست بدهد.
این در حالی است که در حوزه انتخابیه اهواز نارضایتی بسیار زیادی از عملکرد نمایندگان وجود دارد، اما برجستگی حوادث هفته‌های اخیر سبب شد رضایتمندی و یا عدم رضایتمندی مردم از نتایج بررسی صلاحیت‌ها در میان حوادث پنهان شود. قطعاً این نارضایتی‌ها ریشه جناحی و سیاسی ندارد و اکثراً به عملکرد نمایندگان مجلس به ویژه دخالت آن‌ها در عزل و نصب مدیران به جای پرداختن به مسائل اجتماعی و اقتصادی مردم، ورود به مسائل خُرد به جای فراهم کردن زمینه فعالیت‌های عمرانی و اشتغالزا در حوزه انتخابیه، معامله بر سر آراء خود در مجلس به نفع یا علیه استیضاح وزرا در قبال گرفتن امتیازات سیاسی و… دارد، که البته نگاه به لیست طرح‌ها و لوایح و درنهایت به سرانجام رسیدن یا نرسیدن آن‌ها در طول چهار سال واقعیت عملکردی بسیاری از نمایندگان را نشان می‌دهد.
ابوالحسن معماری رئیس هیأت نظارت بر انتخابات خوزستان پیش‌تر گفته بود: در مجموع حدود ۳۰ درصد نامزدهای یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۱۴ حوزه انتخابیه اصلی خوزستان در مرحله نظارت استانی تایید شدند اما این درصد با تایید تعداد بیشتری از داوطلبان در هیأت نظارت مرکزی یا شورای نگهبان تغییر خواهد کرد.
از طرفی حدود ۹۰ نفر از نمایندگان فعلی مجلس شورای اسلامی به دلایل مختلف مخصوصاً به دلیل انحرافات مالی و سوءاستفاده از جایگاه نمایندگی رد صلاحیت شده‌اند.
در این اوضاع آنچه بیش از هر چیز ذهن جامعه را درگیر خود کرده این است که نمایندگانی که در مرحله اول بررسی صلاحیت‌‌ داوطلبان، صلاحیت آن‌ها تایید نشد، مبادا اعتراض آن‌ها مورد قبول واقع شود و بار یگر وارد عرصه رقابت انتخاباتی شوند و این یعنی پاک کردن صورت مساله و چشم پوشی بر عملکرد ضعیف آن‌ها است.
سوالی مهمی که در این زمنیه مطرح می‌شود این است که نمایندگان فعلی مجلس در دوره قبلی انتخابات نیز از فیلتر و بررسی‌های شورای نگهبان گذشته‌اند، در طول این چهار سال چه شرایطی در مجلس برای آن‌ها فراهم بوده است که مرتکب تخلافات مالی شده‌اند؟
در میان نماینده‌های رد صلاحیت شده اسامی ۶ رئیس کمیسیون تخصصی هم وجود داشت که ردصلاحیت شدند (۴ اصولگرا و ۲ اصلاح‌طلب) و البته در مرحله بعد خبر تائید صلاحیت دو نفر از آنها منتشر شد.
چند روز گذشته احمد توکلی رئیس هیأت مدیره دیده بان شفافیت و عدالت خطاب به رئیس قوّه قضائیه نوشت: به دادستانی کل کشور مأموریت دهید تا نمایندگان رد صلاحیت شده در هر سطح و در هر لباس و جناح پیگرد قضائی شوند.
به گفته سخنگوی شورای نگهبان از حدود ۲۴۷ نفر نماینده فعلی مجلس ۹۰ نفر صلاحیت شان عمدتاً به خاطر مسائل مالی تایید نشد، البته مجموع رد صلاحیت‌ شده‌های مجلس فعلی بیش از ۹۰ مورد است و ممکن است در مرحله دوم تعدادی از آنها صلاحیتشان تائید شود.

درباره نویسنده

7500مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین