عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت : قیمت خودرو ۴۰ درصد افزایش می یابد

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت : قیمت خودرو ۴۰ درصد افزايش مي يابد

عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت اظهار داشت: درحال حاضر وضعیت فعلی به گونه‌ای است که باید به هرشکلی که می‌توان ظرفیت تولید را افزایش داد تا بتوان جوابگوی بخشی از تقاضای بازار شد و خودرو از موقعیت سرمایه‌گذاری خارج شود. این تنها راهکاری است که می‌توان برای نجات بازار خودرو و صنعت رو به موت خودرو انجام داد.
در چند ماه اخیر شیوع بیماری کرونا بسیاری از حوزه‌های فعال دنیا را تحت تاثیر قرار داد، بنابراین رکود بسیار بحرانی در تمام دنیا ازجمله در اقتصاد مشاهده می‌کنیم، در نتیجه این رکود در کشور ما نیز حاکم شد. اما اگر بازار خودرو را دنبال کنید سیر صعودی را در قیمت‌ها مشاهده خواهید کرد که موجب نگرانی در افکار عمومی و بلاتکلیفی بازار شده باشد.
امیرحسن کاکایی با بیان اینکه خودرو دیگر کالای مصرفی و تابع عرضه و تقاضا نیست، گفت: در وضعیت فعلی که اتفاقات کلان اقتصادی نه تنها در ایران بلکه در دنیا درحال رخ داده است، مردم به انواع سرمایه‌‌گذاری روی آورده‌اند و نگاه به بازار خودرو به عنوان نگاه به بازاری برای سرمایه‌داری تغییر کرده است.
به گفته وی، رسیدن شاخص کل به مرز ۸۰۰ هزارتا، افزایش قیمت طلا، افزایش نرخ ارز و رسیدن به کانال ۱۶ هزار تومانی آن و افزایش ۲۰ درصدی مواد اولیه مورد نیاز صنایع در اسفندماه موجب می‌شود که هر فردی که در بازار سرمایه‌داری حضور دارد، افزایش قیمت خودرو را پیش بینی کند. بنابراین به دلیل کاهش ارزش ریال و به جز نوسانات هیجانی برگرفته از برخی اخبار در بازار خودرو در مجموع شاهد افزایش قیمت خودرو هستیم.
کاکایی خبرهای منتشر شده چند روز اخیر در حوزه خودرو را تاثیرگذار در افزایش قیمت‌ها عنوان کرد و گفت: خبر حذف پراید در صورتی که هیچ جایگزینی برای آن وجود ندارد موجب ایجاد نگرانی در قشر ضعیف که توان خرید خودروهایی با مدل بالاتر را ندارند و ایجاد تنش در بازار خودرو و سوء‎استفاده سرمایه‌گذاران از این اتفاق شده است.
این کارشناس خودرو عدم وجود قیمت مصوبی را از مشکلات اصلی بیان کرد و ادامه داد: به دلیل اینکه هیچ قیمت رسمی و مصوبی در خودرو وجود ندارد این فروشندگان هستند که قیمت‌ها را مشخص می‌کنند، بنابراین اگر فروشندگان نیازی به پول حاصل از فروش خودرو نداشته باشند از فروش آن تا رسیدن به قیمت بالاتر امتناع می‌کنند، پس با وجود رکود در بازار شاهد افزایش قیمت خودرو خواهیم بود.
به گفته وی؛ حذف پراید و ۴۰۵ و از طرف دیگر اسرار دولت به پیاده کردن استانداردهای یورو ۵ و غیره … موجب قوت گرفتن پیش‌بینی افزایش قیمت خودرو شده است. زیرا حذف پراید موجب افزایش قیمت آن در بازار و به معنای دیگر کاهش ارزش ریال خواهد شد.
این استاد دانشگاه ادامه داد: به دلیل اینکه مدیران صنعتی و کارآفرینان صنعت در سال گذشته نهایت سعی و تلاش خود را داشته‌اند تا با افزایش تحریم‌ها شاهد افزایش تولید و حتی زدن رکورد آن برخلاف پیش‌‌بینی‌های کاهشی باشیم، دیگر توانی برای آنها نمانده است و این سیاستمداران خواهند بود که با تمهیدات و تصمیمات خود اقتصاد، تورم و بازار را کنترل کنند.
وی با تاکید بر اتخاذ تصمیمات سخت از طرف سیاستمداران، گفت: زیرا با وضعیت اقتصادی حاکم بر کشور، تحریم‌ها و نرخ ارز چشم اندازی برای افزایش تولید از طرف مدیران صنعتی که موجب کاهش قیمت خودرو باشد وجود ندارد و باید پذیرفت که تولید در برابر تقاضا و سرمایه‌گذاری کم است، بنابراین مدیران هستند که می‌توانند قیمتها را کنترل کنند.
این کارشناس خودرو، رخداد جهش‌های موجود در بازار بورس، افزایش قیمت طلا و ارز را کاهش ارزش ریال تعبیر کرد و افزود: با توجه به تورم ۳۵ درصدی پیش‌بینی شده اقتصاددانان تا پایان سال در کشور، می‌توان افزایش قیمت نزدیک به ۴۰ درصدی را تا پایان سال جاری برای خودرو نیز پیش بینی کرد. این درحالی است که اگر این موارد با کاهش ساخت خودرو از طرف خودروساز به دلایل مشکلات حاصل از تحریم و مواد اولیه همراه باشد، این میزان افزایش خواهد یافت. به خصوص اگر وضعیت حاکم با عدم تصمیم گیری مدیران و مسئولین همراه باشد.

درباره نویسنده

7518مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین