مطالبه به حق مردم و نخبگان از شهردار جهادی اهواز ؛ پیمانکار مترو باید برکنار شود

مطالبه به حق مردم و نخبگان از شهردار جهادي اهواز ؛  پيمانكار مترو بايد بركنار شود

* تاوان بی لیاقتی پیمانکار و بی تدبیری مدیران را نباید مردم اهواز بپردازند.

اسکندر لطفعلی زاده :

بعد از ۱۵ سال از کلنگ‌زنی این پروژه ۲۷ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است

شهردار اهواز :
شرکت کیسون بابت ٢۴٠ میلیارد تومان کار، خواهان ٢ هزار میلیارد تومان است!

به گزارش نسیم خوزستان، اهواز سال ۸۵، آغازگر پروژه‌ای بود که می‌توانست بخش زیادی از بحران ترافیکی این شهر را بر دوش بکشد. با گذشت تقریبا ۱۵ سال از امضای قرار داد با شرکت کیسون تاکنون فاز اول قطار شهری اهواز تنها ۲۷ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

شهرهای دیگری در کشور پس از اهواز پروژه‌ قطار شهری را آغاز کردند و توانستند در اجرا و بهره‌برداری از آن موفق شوند اما کلان‌شهر اهواز با توجه به تغییر چندین استاندار و شهردار هنوز از داشتن مترو ناکام مانده است و قطعا این ناکامی حاصل سوء مدیریت‌ها می‌باشد.

پروژه نیمه تمام قطار شهری، چهره اهواز را نازیبا جلوه داده و زخم‌های عمیقی در کوچه و خیابان های شهر بر جا گذاشته است.

کمتر پروژه‌ای مانند متروی اهواز در کشور بلاتکلیف مانده است گویا مدیران کشوری و استانی قدرت تعیین تکلیف در این پروژه را نداشته و ندارند.

حل و فصل این نقطه تاریک در مدیریت شهری اهواز که ۱۵ سال با زندگی مردم گره خورده، کار ساده‌ای نیست اما باید سرنوشت شرکت کیسیون مشخص شود.

* مدیریت واحد شهری اجرای پروژه قطار شهری را پیگیری نکرده است

اسکندر لطفعلی زاده، عضو شورای شهر اهواز، اظهار کرد: در مسئله مترو اهواز چند نکته مهم است؛ اولین نکته این است که حدود ۱۵ سال از کلنگ‌زنی پروژه می‌گذرد اما در این مدت فقط ۲۷ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی افزود: یک نکته دیگر نوع قراردادی است که با شرکت کیسون بسته شده است که قطعا قرارداد محکمی نبوده که تعهد ایجاد کند تا این شرکت حداقل از بیم متضرر نشدن، تلاش کند پروژه را هر چه سریعتر به پایان ببرد‌.

عضو شورای شهر اهواز گفت: البته قرارداد ظاهرا طوری است که برعکس هر چه زمان می‌گذرد، ادعاهای شرکت پیمانکار بیشتر می‌شود؛ اما نکته دیگر این است که مدیریت واحد شهری در طول این سال‌ها به خوبی اجرای این پروژه را دنبال و پیگیری نکرده است.

وی ادامه داد: اگر چنین اراده‌ای وجود داشت، تاکنون یا تغییری در روند پروژه رخ می‌داد و یا با پیمانکار اعلام پایان همکاری می‌شد.

* شرکت کیسون به اندازه ۲۴۰ میلیارد کار کرده اما خواهان ۲ هزار میلیارد تومان است

موسی شاعری اظهار کرد: در خصوص پروژه قطار شهری اهواز و قصه پر غصه این پروژه که ۱۵ سال است شهر و مردم اهواز با آن درگیر هستند باید گفت که در ادوار مختلف، افراد متعددی از جمله شهرداران و استانداران با این پیمانکار توافق کرده و صورت جلسه بستند.

شهردار اهواز در تشریح دلایل عقب ماندن این پروژه عنوان کرد: برای اینکه بتوانیم به یک تحلیل ساده برسیم که چه اتفاقی طی این ۱۵ سال رخ داده و ادعاهای واهی و خلاف واقع این پیمانکار برای ما روشن شود چند عدد و رقم را اعلام می‌کنم.

وی افزود: صورت وضعیتی که تا به این لحظه توسط پیمانکار گزارش شده است و کارکرد او به شمار می‌رود ۲۴۰ میلیارد تومان است و بابت آن ۳۵۰ میلیارد تومان هم تعدیل گرفته است که مجموع دریافتی آن تا کنون ۵۹۰ میلیارد تومان شده است حالا بابت همان کارکرد ۲۴۰ میلیاردی، می خواهد ۱۴۰۰ میلیارد تومان دیگر دریافت کند.

شاعری در راستای بررسی عملکرد غیرشفاف پیمانکار متروی اهواز بیان کرد: پیمانکار به اندازه ۲۴۰ میلیارد تومان کار کرده اما بیش از کارکرد خود تعدیل گرفته است یعنی بعد از این کارکرد ۲۴۰ میلیاردی پروژه را خوابانده، مدام تعدیل گرفته است.

وی افزود: طبق آخرین شنیده‌ها، او ادعای رقمی بالای یک هزار میلیارد تومان را برای عدم استفاده از ماشین‌آلاتی که خود دلیل رکود آن‌ها بوده را داشته و می‌خواهد پول آن را از مردم اهواز بگیرد، این پیمانکار پیگیر دریافت هزینه تعدیل‌هایی است که به دلیل کم‌کاری‌های او صورت گرفته است.

شهردار اهواز گفت: باید دقت کرد که پروژه‌ای ۱۵ سال زمان برده و ۵۹۰ میلیارد تومان برای آن پرداخت شده است اما در نهایت شاهد کارکرد ۲۴۰ میلیارد تومانی هستیم این مسئله علاوه بر تاسف‌بار بودن، برای ما غیرقابل قبول نیز هست.

وی افزود: این پیمانکار در صدد است تا از راه‌های مختلف اعمال فشار کند تا براساس ادعاهای واهی، علاوه بر رقمی که تا به این لحظه دریافت کرده، مجددا برای همان کارکرد ۲۴۰ میلیاردی نیز پول دریافت کند.

شهردار اهواز خطاب به مردم بیان کرد: چیزی که برای من اهمیت دارد این است که مردم بدانند یک کسی علاوه بر مبلغی که دریافت کرده خواستار دو هزار میلیارد دیگر است آن هم در قبال تنها ۲۴۰ میلیارد تومان کارکردی که داشته است.

شاعری در پایان گفت: این واقعا ظلم بزرگی است و تا زمانی که بنده شهردار اهواز هستم به هیچ عنوان در مقابل این مسئله کوتاه نخواهم آمد و زیر بار هیچ تعهدی نرفته و حتی یک ریال به این پیمانکار پرداخت نخواهم کرد و درصورت تداوم این وضعیت از طریق مراجع قضایی پیگیر خواهیم بود.

به گزارش نسیم خوزستان، با توجه به اینکه شهردار فعلی اهواز تاکنون کارنامه و عملکرد قابل قبولی داشته و توانسته کارهای بزرگی انجام یا آغاز کند امیدوار هستیم بتواند مشکل چرکین قطار شهری اهواز را نیز حل کند اما این کار عزم دسته جمعی مسئولان را می‌طلبد تا بتوان با برکناری پیمانکار فعلی پروژه قطار شهری اهواز و با به کارگیری پیمانکار قدرتمند مردم هر چه سریعتر از آن بهره مند شوند.

در حقیقت مردم اهواز در این ۱۵ سال، قربانی کم کاری و بی‌توجهی مسئولان این شهر و استان شدند؛ امید است تصمیم گیری‌ها به سمت و سویی سوق داده شود که بتوانند پاسخگوی دغدغه‌ها و مطالبات مردم باشند.

درباره نویسنده

7522مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین