مشکل تهیه مواد اولیه پتروشیمی در خوزستان موجب شده است ؛ تعطیلی ۷۰ درصد واحدهای تولیدی پلیمری

مشکل تهيه مواد اوليه پتروشيمي در خوزستان موجب شده است ؛ تعطيلي 70 درصد واحدهاي توليدي پليمري

دفتر توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی در شرکت ملی صنایع پتروشیمی موظف شد تا هفته آینده راهکارهای پیشنهادی برای تامین مواد اولیه واحدهای تولیدی کوچک استان (پلیمری) خارج از بورس را به استان خوزستان اعلام کند.
رئیس دفتر توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی در شرکت ملی صنایع پتروشیمی در ارتباط تصویری با کارگروه تخصصی شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان خوزستان که با موضوع رسیدگی به مشکلات تامین مواد اولیه صنایع پایین دست پتروشیمی در سرسرای این شورا برگزار شد، اظهارداشت: ارزش‌گذاری محصولات پتروشیمی بر اساس نرخ جهانی که اغلب با افزایش ۲ تا سه درصدی همراه است، صورت می‌گیرد.
مرضیه طهماسبی ادامه‌داد: اما آنچه که در داخل کشور باعث ایجاد مشکلات ناشی از این افزایش قیمت می‌شود، محاسبه ارزش این محصولات بر اساس نرخ روز دلار است.
وی با تاکید بر اینکه تعیین قیمت بر اساس نرخ دلار مصوبه شورای رقابت و همچنین ستاد تنظیم بازار کشور است، گفت: با این وجود در صورتی که شرکت‌های تولیدی دارای قراردادهای مشخص با بورس و شرکت ملی صنایع پتروشیمی باشند در زمینه قیمت برای آنها تسهیلاتی در نظر گرفته خواهد شد.
این مقام مسئول در شرکت ملی صنایع پتروشیمی در خصوص خواسته انجمن پلیمری استان خوزستان مبنی بر تحقق وعده وزیر نفت در سال ۹۴ با موضوع اختصاص ماهانه سه هزار تن مواد اولیه از سوی صنایع پتروشیمی استان به واحدهای تولیدی زیرمجموعه این انجمن، گفت: باید توجه داشت که از سال ۹۵ شورای رقابت تصویب کرد که فروش داخلی محصولات پتروشیمی فقط باید در بورس انجام شود که این موضوع برای شرکت‌های پتروشیمی نیز مشکلاتی را ایجاد کرده است.
طهماسبی همچنین با اشاره به مصوبه ستاد تنظیم بازار کشور که عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا را به تایید سران قوا رسانده است، گفت: بنابراین بر اساس قوانین و مقررات، عرضه این نوع محصولات صرفا در بورس کالا ممکن است و هرگونه تخصیص خوراک خارج از این فرآیند تخلف محسوب می‌شود.
وی ادامه‌داد: در صورتی که واحدهای تولیدی نسبت به سهمیه‌های تعیین شده در بورس کالا اعتراض دارند می‌توانند با انجام مکاتباتی که با دفتر توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان انجام می‌دهند؛ افزایش سهمیه خود را مورد پیگیری قرار دهند.
رئیس دفتر توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی تصریح‌کرد: درخواست واحدهای تولیدی بعد از طی شدن فرآیندهای اداری در کمیته تخصصی پتروشیمی ذیل ستاد تنظیم بازار کشور که اتاق بازرگانی ایران در آن عضو است نیز مطرح شد و مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان با ابراز نگرانی از تعطیلی واحدهای تولیدی تعطیلی شده به دلیل مشکلات به وجود آمده در زمینه تهیه مواد اولیه پتروشیمی از بورس کالا، بیان‌داشت: شرکت‌های پتروشیمی در استان خوزستان باید برای فعال شدن صنایع تولیدی پایین دستی از واحدهای تولیدی حمایت‌های کوتاه مدت و میان مدتی داشته باشند.
ارسلان شهنی ادامه‌داد: این واحدها به واسطه وجود حمایت‌هایی که مهمترین آن تامین مواد اولیه لازم است؛ می‌توانند خود را تقویت کنند و منطق اقتصاد نیز این امر را تایید می‌کند.
وی با اشاره به اینکه عوامل مختلفی در استان باعث فعالیت صنایع پتروشیمی مستقر در استان شده است، گفت: بر همین اساس انتظار می‌رود این شرکت‌ها به محیط پیرامونی خود خدمات دهند که این امر باعث تداوم فعالیت این صنایع بزرگ خواهد بود.
این مقام مسئول در استانداری خوزستان از دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان خواست با کمک انجمن پلیمری خوزستان نیاز واحدهای تولیدی به مواد اولیه را تا یکشنبه هفته آینده شناسایی کند، افزود: بعد از جمع آوری این اطلاعات، باید نیاز استان به دفتر توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی در شرکت ملی صنایع پتروشیمی ارسال شود تا در نشستی که چهارشنبه هفته آینده برگزار می‌شود، راهکارهای موجود برای رفع این مشکل مجددا بررسی گردد.
شهنی خاطرنشان‌کرد: بر اساس این اطلاعات دفتر توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی در شرکت ملی صنایع پتروشیمی باید اعلام کند که بر اساس قوانین، بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها تا چه میزان توانایی تامین مواد اولیه در خارج از بورس را دارد.
وی اضافه‌کرد: در صورتی که این دفتر نتواند بر اساس نیاز اعلام شده مواد اولیه درخواستی واحدهای تولیدی را تامین کند، باید به ارائه راهکارهای اساسی بپردازد و مشخص کند که چه نوع مصوباتی در قالب سران قوا، ستاد تنظیم بازار، مجلس و یا وزارت نفت می‌تواند به رفع این مشکل کمک کند.
دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان خوزستان در بخش دیگری از این نشست تعداد صنایع تولیدی پلیمری در استان خوزستان را ۲۹۶ واحد اعلام‌کرد و گفت: به مرور زمان به دلیل مشکلاتی که در زمینه تهیه مواد اولیه پتروشیمی به وجود آمده؛ تنها ۹۰ واحد از آنها هم‌اکنون فعال هستند.
شهلا عموری با تاکید بر اینکه قطعا تعطیلی واحدهای تولیدی ضربه بسیار جدی به استان وارد کرده و میزان بیکاری را افزایش داده است، افزود: در حال حاضر واحدهایی که موفق شده‌اند تا به فعالیت خود ادامه دهند با کمترین میزان ظرفیت کار می‌کنند.
وی با اشاره به اینکه واحدهای کوچک صنعتی به واسطه شرایط جغرافیایی هر استان و شکل‌گیری صنایع مادر ایجاد شده و می‌شوند، گفت: از جمله این صنایع بزرگ و مادر را می‌توان پتروشیمی‌ها دانست و از آنجایی که تولید این صنایع ۶ درصد افزایش یافته، جهش تولید خوبی را می‌توان در آینده برای آنها پیش‌بینی کرد.
دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان با بیان تحقق تولید ۱۳۵ میلیون تنی در شرکت‌های پتروشیمی چشم انداز تعریف شده در این صنعت است، بیان‌داشت: با توجه به چنین رویکردی در حوزه پتروشیمی‌ها، فعالان بخش خصوصی در سراسر کشور انتظار دارند تا از واحدهای کوچک ایجاد شده حمایت‌های جدی صورت بگیرد؛ اما این درحالی است که چنین امری صورت نگرفته است تا جایی که حتی صنایع پایین دستی انجام طرح‌های توسعه‌ای خود را متوقف کرده‌اند.
عموری با بیان اینکه در حال حاضر صنایع کوچک بالاجبار باید مواد اولیه خود را در بورس تهیه کنند، گفت: از زمانی که این اقدام در بورس صورت گرفت؛ برای واحدهای مختلف میزان سهمیه مشخصی تعیین شد و در این بین نیز افرادی هستند که با وجود نداشتن فعالیت تولیدی امکان استفاده از چنین سهمیه‌هایی را پیدا کرده که دلیل آن واقعی نبودن ظرفیت پروانه‌های بهره‌برداری صادر شده است.

درباره نویسنده

7490مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین