به مناسبت سوم خرداد ؛ خرمشهر هنوز آزاد نشده است

به مناسبت سوم خرداد ؛  خرمشهر هنوز آزاد نشده است

به مناسبت سوم خرداد ؛

*خرمشهر هنوز آزاد نشده است*

خرمشهر پس از ۳۵ روز مقاومت جانانه مردم شریف و نجیب این شهر، نهایتا در چهارم آبان ۱۳۵۹ فرو ریخت و زخمی عمیق را بر پیکر خوزستان و ایران اسلامی وارد کرد تا در دهم اردیبهشت ۱۳۶۱ عملیات آزادسازی خونین شهر با رمز یا «علی ابن ابیطالب» آغاز شود و طی سه مرحله پس از ۵۷۵ روز درد و رنج‌های مشقت‌بار و با اهدای نزدیک به ۱۵ هزار شهید و ۲۵ هزار مجروح، خرمشهر آزاد گردید و به آغوش پر مهر میهن عزیزمان برگردد.

آزادسازی خرمشهر قهرمان، بزرگترین پیروزی ایران در جنگ با رژیم سفاک و بعثی صدام بود که افکار عمومی دنیا را به واکنش و تحسین واداشت و صحنه سیاسی جهان را به نفع جمهوری اسلامی رقم زد و نصر عظیم و افتخار ابدی را برای ایرانیان به ارمغان آورد.

هرچند روز سوم خرداد روز مقاومت، ایثار و پیروزی لقب گرفت، خرمشهر همچنان دردهای فراوانی دارد هرچند ایستاده است اما در هر خانه، محله و کوچه‌ای از خرمشهر قدم بزنید حکایت از قصه‌ها دارد و البته امروز غُصه، برای تک تک انسان هایش می‌شود داستانی جداگانه و مفصل نوشت، از زندگی دیروز و زخم‌های تلخ امروز، خرمشهر قهرمانمان داغ دید و هم اکنون نیز داغ دیده است و داغدار!

امروز در خرمشهر، دیگر از محله‌های اعیان نشین با خیابان‌های عریض، سرسبز و درختکاری شده، از خانه‌های لوکس با معماری خاص، آب شرب سالم، بوستان‌های دلگشا، انبوه مسافران و مشتاقین سفر به خرمشهر، اشتغال جوانان و تمیزی شهر خبری نیست.

هنوز بعضی خیابان‌ها بکر و دست نخورده از زمان جنگ باقی‌ مانده، جمع زیادی از کودکان و نوجوانان به جای حضور در مراکز آموزشی و فرهنگی، تفریحی یا سرگرمی، سالن‌های کتابخانه یا میادین ورزشی، به جمع آوری ضایعات لابلای زباله‌های لعنتی مشغولند، گویا خرمشهر، هنوز آزاد نشده است این بار نه از چنگال بیگانگان و نیروهای خصم، بلکه از دست نیروهای ناکارآمد داخلی و پدرخوانده‌های سودجو که مانع از هر نوع توسعه و پیشرفت این شهر شده‌اند.

به نظر می رسد با این شرایط، برای رهایی از مشکلات خرمشهر قهرمان باید متوسل به همان روش آزاد سازی زمان جنگ شد و معجزه آسا به کمک انسان‌های مخلص و از جان گذشته، نصری دیگر را رقم زد. در غیر این صورت باید برای آبادانی این شهر در انتظار معجزه و امدادهای غیبی نشست.

عبدالامیر کمایی

۱۴۰۳/۳/۳

درباره نویسنده

1267مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین