کدام سازمان مسئول اجرای مصوبه استانداری خوزستان است ؛ شلتوک‌کاران متولی ندارند

کدام سازمان مسئول اجرای مصوبه استانداری خوزستان است ؛  شلتوک‌کاران متولی ندارند

هفته گذشته استاندار خوزستان در جلسه شورای کشاورزی از تصویب طرح کشت شلتوک در حوضه کرخه و مارون خبر داد و طبق مصوبه برای تابستان امسال ۵ هزار هکتار کشت معیشتی شلتوک برای حوضه مارون و ۱۳ هزار هکتار برای حوضه کرخه اختصاص یافته است. اما برای اجرای این مصوبه مشخص نشده که کدام ارگان و سازمانی مسئول اجرا و نظارت است؛ سازمان آب و برق یا جهاد کشاورزی خوزستان!

به گزارش روزنامه نسیم خوزستان، مهمترین کشت خوزستان، کشت پاییزه محسوب می‌شود که براساس آن امنیت غذایی استان و سایر استان‌هایی که از خوزستان ارتزاق می‌کنند، تأمین می‌شود.

با توجه به وضعیت آبی حوضه کرخه و مارون در یک ماه اخیر سازمان آب و برق با انتشار اعلامیه‌ از ممنوعیت کشت شلتوک در حوضه مارون خبر داده است.

حال اینکه هفته گذشته استاندار خوزستان در جلسه شورای کشاورزی از تصویب طرح کشت شلتوک در حوضه کرخه و مارون خبر داد و طبق مصوبه برای تابستان امسال ۵ هزار هکتار کشت معیشتی شلتوک برای حوضه مارون و ۱۳ هزار هکتار برای حوضه کرخه اختصاص یافته است.

اما برای اجرای این مصوبه مشخص نشده که کدام ارگان و سازمانی مسئول اجرا و نظارت است؛ سازمان آب و برق یا جهاد کشاورزی خوزستان!

به دلیل اینکه کشت شلتوک بدون نظارت و عدالت صحیح منجر به عدم رسیدن آب به حوضه‌های پایین دست می‌شود و همچنین کشاورزان با صدمات جبران‌ناپذیری مواجه می‌شوند.

نکته حائز اهمیت این موضوع است که متولی اجرای این طرح باید یک ارگان باشد و اگر متولی دو تا شد قطعا در صورت بروز هر گونه کاستی، علت آن را پاس‌کاری میکنند و در این میان کشاورزان مظلوم متضرر می‌شود بنابراین ضروری است که استاندار خوزستان، متولی اصلی اجرای این طرح را معرفی کند.

به گزارش روزنامه نسیم خوزستان، ساماندهی کشت شلتوک در حوضه آبریز کرخه و مارون به دلیل وضعیت ذخیره آب در این حوضه و به منظور کمک به معیشت کشاورزان به صورت خشکه کاری و با جلوگیری از کشت تجاری در تابستان امسال انجام می‌شود لذا ضروری است که این طرح با نظارت صحیح انجام شود تا کشاورزان و به ویژه پایین دست حوضه کرخه و مارون با کم‌آبی روبه رو نشوند.

درباره نویسنده

1267مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین