روزنامه نسیم خوزستان از معضل چندین ساله شهرهای استان، بالاخص کلانشهر اهواز گزارش می‌دهد ؛ کودکان کار در معرض انواع آزارهای خوفناک جنسی، اعتیاد و بزهکاری قرار دارند

روزنامه نسیم خوزستان از معضل چندین ساله شهرهای استان، بالاخص کلانشهر اهواز گزارش می‌دهد ؛  کودکان کار در معرض انواع آزارهای خوفناک جنسی، اعتیاد و بزهکاری قرار دارند

متاسفانه در سال‌های اخیر باندهای مافیایی با روانه کردن دختران نوجوان و جوان که اغلب از تبعه‌های کشورهای افغانستان، پاکستان و بنگلادش هستند آنان را در مسیرهای پرتردد و مخصوصا چراغ‌های راهنمایی قرار داده و آنها را مجبور به تکدی‌گری، اقدامات غیر اخلاقی و … می‌کنند.

به گزارش روزنامه نسیم خوزستان، دسته ای از کودکان هستند که به جای تحصیل و بازی، در خیابان‌ها کار می‌کنند تا به خانواده خود در امرار معاش کمک کنند. این پدیده معضل اجتماعی است که در دیگر استان‌ها نیز مشاهده می‌شود اما متاسفانه موضوع کودکان کار در خوزستان به ویژه کلانشهر اهواز، وضعیت نامناسب‌تری دارد.

بیست سوم خرداد ماه روز جهانی مبارزه با کودکان کار می‌باشد که جوامع بین المللی به دلیل اهمیت موضوع داوزدهم ژوئن را به مناسبت این معضل پرچالش نام گذاری کرده‌اند.

فقر و تنگدستی یکی از اصلی‌ترین دلایل کار کودکان است. بیکاری، طلاق، اعتیاد و یا فوت والدین و حتی مشکلات خانوادگی از دیگر دلایلی هستند که کودکان را به کار در خیابان‌ها سوق می‌دهد.

کودکان کار به دلیل فقر و کار کردن، از تحصیل باز می‌مانند از آموزش محروم می‌شوند که این امر به نوبه خود آسیب‌های اجتماعی زیادی برای کودکان کار به دنبال دارد.

معضل کودکان کار در کلانشهر اهواز متفاوت است به دلیل اینکه تعداد بیشتر کودکان کار اتباع بیگانه هستند. فعالیت کودکان کار به ویژه اتباع بیگانه آسیب‌های مختلفی به جامعه وارد می‌کند و موجب رواج کودک آزاری، نازیبایی چهره شهر و … می‌شود.

متاسفانه در سال‌های اخیر باندهای مافیایی با روانه کردن دختران نوجوان و جوان که اغلب از تبعه‌های کشورهای افغانستان، پاکستان و بنگلادش هستند آنان را در مسیرهای پرتردد و مخصوصا چراغ‌های راهنمایی قرار داده و آنها را مجبور به تکدی‌گری، اقدامات غیر اخلاقی و … می‌کنند.

پور موسوی، رئیس شورای اسلامی کلانشهر اهواز در گفت‌وگو با خبرنگار روزنامه نسیم خوزستان گفت: در اهواز مشکلات زیادی داریم و مجموعه‌های مختلفی در رابطه با کودکان کار دخیل هستند و باید خدماتی ارائه دهند.

وی با بیان اینکه یک سری برنامه‌ها هستند که عمومیت دارند و باید به آنها پرداخته شود، اظهار داشت: در کمیسیون فرهنگی درحال پیگیری کار خاصی هستیم به این صورت، همه سازمان‌هایی که در برابر کودکان کار مسئولیت دارند از جمله شهرداری، نیروی انتظامی، قوه قضاییه، آموزش و پرورش و… دعوت شوند و برای حل این معضل هم‌فکری ایجاد شود.

رئیس شورای اسلامی کلانشهر اهواز عنوان کرد: اهواز به دلیل وجود کودکان کار بسیار بدمنظر شده است. به لحاظ فرهنگی و اجتماعی ضرورت دارد همه به میدان بیایند و اتفاقات جدی صورت گیرد.

وی در پایان تاکید کرد: وجود اتباع بیگانه در میان کودکان کار شرایط را عجیب کرده و باید تکالیفی برای سازمان‌ها مشخص شود تا یک کار موثر صورت گیرد.

ترابی، کارشناس اجتماعی در گفت‌وگو با خبرنگار این نشریه با اشاره به اینکه کار کودکان یک معضل اجتماعی و فرهنگی است، عنوان کرد: کودکان کار انواع آزارهای مختلف را تجربه می کنند و اگر خوش‎شانس باشند آزار جنسی را تجربه نخواهند کرد اما آزارهای عاطفی، رفتاری، کلامی و جسمانی را می‏بینند، از تحصیل دور می‎مانند و بدون این که آموزش و مهارت‏های لازم را داشته باشند، در معرض محیط خشن جامعه قرار می‏ گیرند.

وی ادامه داد: کودکان کار مهارتی کسب نمی‌کنند و در بزرگسالی، معصومیت کودکانه خود را ندارد، نمی‌تواند درآمدزایی داشته باشد و در نتیجه اتفاقی که رخ می دهد این است که درگیر اعتیاد یا جرم می شود و قاعدتا به‎عنوان یک بزرگسال پا به بزرگسالی سالم نخواهند گذاشت.

در ادامه طاهری، فعال اجتماعی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار روزنامه نسیم خوزستان بیان کرد: کار کودکان نتایج بسیار منفی در جوامع بشری دارد، چرا که باعث می‌شود کودک از دامان امن و پرمهر خانواده دور شود و به دور از این محیط قادر نخواهد بود که خلاقیت و استعدادهای خود را پرورش داده و اعتماد به نفس خود را از دست می‌دهد. علاوه بر این کودکان کار غالبا دچار خشم نسبت به جامعه خود و نفرت و کینه نسبت به کودکان همسال خود خواهند شد.

وی افزود: دوری کودک از محیط آموزش و پرورش در طولانی مدت منجر به ایجاد جامعه‌ای جاهل و ناآگاه خواهد شد که در معرض افکار منفی و جهل و خرافات خواهد بود و از توسعه و پیشرفت دور خواهد ماند.

به گزارش روزنامه نسیم خوزستان، وجود کودکان کار جدا از اینکه نمای شهر را شلخته و نازیبا می‌کنند آنان را بیشتر در معرض آسیب‌های اجتماعی دهشتناک و جبران ناپذیری مانند سوء استفاده جنسی، اعتیاد و بزهکاری قرار می دهد، و از آنجایی تیم‌های مافیایی پشت حضور کودکان کار قرار دارند ضروری است سازمانهای متولی و در ارتباط با کودکان کار با هم‌اندیشی جهت ساماندهی و حل این معضل اجتماعی اقدامات موثر و ملموس اتخاذ کنند تا شاهد صدمات جبران‌ناپذیر اجتماعی و فرهنگی نباشیم.

انتهای پیام/

درباره نویسنده

1267مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین