معاون اجرایی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز در گفت و گو با نسیم خوزستان : سالانه ۶ هزار خوزستانی به انواع سرطان مبتلا می‌شوند

معاون اجرایی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز در گفت و گو با نسیم خوزستان :  سالانه ۶ هزار خوزستانی به انواع سرطان مبتلا می‌شوند

معاون اجرایی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: یک سوم مرگ و میرها به دلیل مصرف دخانیات و باور غلط جوانان در مصرف قلیان است؛ کشیدن قلیان موجب بیماری سرطان حنجره و ریه خواهد شد.

دکتر مهرداد شریفی در گفت‌وگو با خبرنگار روزنامه نسیم خوزستان اظهار داشت: گذر بیماری‌ها در کشور تغییر کرده و تا قبل از دهه ۸۰ علت مرگ ومیر، بیماری‌های واگیردار به دلیل وجود میکروبها، قارچها و ویروسها بود، که انسان هیچ نقشی در پیگیری از آنها را نداشت.

وی افزود: خوشبختانه با پیشرفت ارائه خدمات بهداشتی درمانی، دسترسی عادلانه مردم، تغذیه مناسب، ارتباط راه ها و واکسیناسیون برای ۱۲ الی ۱۳ بیماری که کشنده‌ترین بیماریها از دوران نوزادی کنترل شده اما از پس از دهه ۸۰ بیماریهای غیرواگیر، ساخته خود بشر به دلیل سبک زندگی غلط، بی تحرکی، تغذیه نامناسب، استرس، آلاینده‌های زیست محیطی موجب افزایش بیماریهایی از جمله دیایت، فشار خون، سرطان و … شده است.

معاون اجرایی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: طبق سیمای مرگ که هرساله در سطح استان‌ها رسم می‌شود، در استان خوزستان بیشترین درصد مرگ و میر را در پی داشتیم؛ دلیل عمده این موارد بی تحرکی، تغذیه نامناسب و استرس است.

وی عنوان کرد: به دلیل تغییر سبک زندگی از سنتی به صنعتی، بدن خود را از نیازها (پیاده‌روی) محروم می‌کنیم، همانطور که بدن به اکسیژن، آب و … نیاز دارد به تحرک نیاز دارد تا بتواند سیستم ایمنی خود را تقویت کند.

دکتر شریفی ادامه داد: طبق بررسی‌های علمی ۳۰ دقیقه ورزش ۹۰ درصد دیابت نوع دو ، ۳۰ درصد خطر سکته‌های مغزی، ۷۰ درصد از نارسایی‌های قلبی، ۱۱ درصد فشار خون را کاهش می‌دهد لذا توصیه می‌کنیم جهت ارتقای سلامتی حتما روزانه ۳۰ دقیقه ورزش را در دستور کار قرار دهیم.

معاون اجرایی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز با بیان اینکه تغذیه مناسب نیز اهمیت ویژه دارد، خاطرنشان کرد: اگر تغذیه مناسب را همراه با ورزش رعایت کنیم از ۸۵ درصد بیماری غیرواگیر و ۹۰ درصد مرگ و میرها که به دلیل سبک زندگی غلط انفاق می‌افتد، پیشگیری می‌کنیم.

دکتر شریفی درخصوص دلیل بیماری‌های غیرواگیر توضیح داد: رفتارهایی انجام می‌دهیم که باسیستم ایمنی بدن ما سازگار نیست، ما باید در موضوعاتی از قبیل تحرک، تغذیه، تفکر، تنفس و خواب بدن خود را ایمن کنیم. هر بیماری که ایجاد شود به دلیل اختلال در یکی از این موارد است.

وی ادامه داد: تغذیه مناسب داشته باشین و از چهار گروه مواد غذایی به ویژه سبزیجات و میوه‌جات استفاده کنیم، از خوردن غذاهای سرخ‌کردنی، فست فود امتناع کنیم، حذف روغن‌های جامد، به جای نوشابه‌های گازدار از آب و دوغ استفاده کنیم. از لبنیات استفاده کنیم، سرانه شیر در دنیا برای هر فرد بالغ سالانه ۳۰۰ لیتر است اما در کشور ما زیر ۹۰ لیتر است؛ خطر افزایش بیماری پوکی استخوان وجود دارد.

معاون اجرایی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز تصریح کرد: سالانه ۱۳۵ هزار نفر به سرطان مبتلا می‌شوند که طبق آخرین آمار ۶ هزار نفر در استان خوزستان است. سرطان دومین علت مرگ و میر در سطح جهان است اما در کشور سومین علت مرگ و میر است. یک سوم مرگ و میرها به دلیل مصرف دخانیات و باور غلط جوانان در مصرف قلیان است؛ کشیدن قلیان موجب بیماری سرطان حنجره و ریه خواهد شد.

وی با بیان اینکه وزن بالا، مصرف الکل از دیگر دلایل ابتلا به سرطان هستند، افزود: سرطان‌ها اگر زودهنگام تشخیص داده شوند درمان موثر خواهد بود، شایع‌ترین سرطان در جهان سینه، ریه، کلون و رکتوم، پروستات و معده است اما در کشور ما عمده‌ترین مرگ و میرها مربوط به سرطان ریه است و در استان خوزستان سینه رتبه اول، پروستات رتبه دوم، پوست رتبه سوم، راکتال، معده و مثانه در رتبه‌های پایین‌تر هستند.

دکتر شریفی گفت: سرطان پوست نیز در خوزستان به دلیل گرمای شدید است و توصیه می‌کنیم که از تردد غیرضروری خودداری کنید و یا در سایه حرکت کنیم، از کلاه لبه‌دار، لباس رنگ سفید، کرم ضد آفتاب و عینک استفاده شود، همچنین مایعات زیاد بنوشیم.

یه گزارش روزنامه نسیم خوزستان، معاون اجرایی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز در پایان تاکید کرد: درمان عوارض دارد اما پیشگیری ارزان‌تر و راحت‌تر است. در صورت عدم مراقبت های لازم بیمار می‌شویم و به دلیل هزینه‌های بالا بیماران فقیر می‌شوند.

انتهای پیام/

درباره نویسنده

1267مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین