روزنامه نسیم خوزستان از سنگ‌اندازی برخی دستگاه‌های اجرایی استان در مسیر فعالین اقتصادی گزارش می‌دهد ؛ مهاجرت تجار خوزستانی به دیگر استان‌ها بخاطر بروکراسی و قوانین سختگیرانه گمرک

گمرک خوزستان با چالش‌هایی از جمله بروکراسی‌ سختگیرانه رو به رو است. بروکراسی پیچیده و کاغذبازی زیاد که گرفتن برخی مجوزات را ماه‌ها به طول می‌انجامد، سبب افزایش هزینه‌ها و خواب سرمایه تجار می‌شود.

به گزارش روزنامه نسیم خوزستان، استان خوزستان با قرار گرفتن در جنوب غربی ایران و هم مرز بودن با عراق، به عنوان دروازه ورود و خروج کالا به کشور شناخته می‌شود. این استان همچنین به خلیج فارس دسترسی دارد که آن را به یک مسیر مهم تجارت دریایی استراتژیک تبدیل می‌کند.

خوزستان قطب واردات کالای اساسی در کشور است که این کالاها از طریق گمرکات این استان وارد کشور می‌شوند. همچنین خوزستان از نظر صادرات غیرنفتی نیز جایگاه مهمی در اقتصاد کشور دارد.

وجود بزرگترین بنادر کشور مانند بندر امام خمینی (ره)، بندر خرمشهر و بندر هندیجان اهمیت این استان را دوچندان می‌کند.

گمرک خورستان نقش مهمی در اقتصاد استان و کشور دارد و فعالیت‌های این گمرک به ایجاد اشتغال، افزایش درآمد دولت و رونق کسب و کار در منطقه کمک می‌کند.

اما با این حال گمرک خوزستان با چالش‌هایی از جمله بروکراسی‌ سختگیرانه رو به رو است. بروکراسی پیچیده و کاغذبازی زیاد که گرفتن برخی مجوزات را ماه‌ها به طول می‌انجامد و این امر سبب افزایش هزینه‌ها و خواب سرمایه تجار می‌شود. به همین ترتیب این وضعیت موجب شده که بسیاری از واردکنندگان و صادرکنندگان این استان برای انجام فعالیت‌های اقتصادی خود به استان‌های دیگر پناه ببرند. این موضوع به نوبه خود پیامدهای منفی متعددی برای اقتصاد استان خوزستان به همراه داشته است.

*مسئولان اقتصادی خوزستان در مسیر تاجران سنگ‌اندازی می‌کنند*

محمودی، تاجر خوزستانی در گفت‌وگو با خبرنگار این نشریه گفت: تاجران زیادی به دلیل بروکراسی های بی مورد به استان‌های اطراف خوزستان جهت واردات یا صادرات می‌روند.

وی افزود: خوزستان ظرفیت‌های زیادی دارد اما علت سختگیری‌ها و طولانی شدن پروسه کار اداری در بنادر این استان مجهول است. چرا استان‌های اطراف چنین بروکراسی و سختگیرهای پیچیده را ندارند؟!

تاجر خوزستانی با بیان اینکه مسئولان در خوزستان در مسیر تاجران سنگ‌اندازی می‌کنند، توضیح داد: کار کردن و فعالیت تاجران خوزستانی در استان‌های دیگر به نفع استان‌های دیگر است و خوزستان در این میان از نفع اقتصادی و حتی اجتماعی و سیاسی آن محروم هستند.

*تناقض آمار گمرک خوزستان با واقعیت‌*

فعال اقتصادی دیگری نیز در گفت‌وگو با خبرنگار روزنامه نسیم خوزستان عنوان کرد: هرچند وقت یک بار گمرک استان گزارشی از رشد واردات یا صادرات ارائه می‌دهند که صحت این اعداد و ارقام با واقعیت‌ها متفاوت است.

وی ادامه داد: استان‌های دیگر ظرفیت خوزستان از جمله هم مرز بودن با کشورهای همسایه، فاصله آبی و … را ندارند اما شاهد رشد وتوسعه اقتصادی در دیگر استان‌ها هستیم.

سیادت خاطر نشان کرد: اگر قرار است آماری از سوی متولیان ارائه شود باید با توجه به امکانات، فاصله مبدا با مقصد و یا بالعکس مقایسه شود و اینکه تجار و فعالین اقتصادی استان را به دلیل موانع اداری غیر قانونی راهی شهرهای دیگر استان‌ها کنیم تاسفبار است که دولت آینده باید به حال آن چاره اندیشی کند.

به گزارش روزنامه نسیم خوزستان، گمرک خوزستان به عنوان یکی از مهمترین گمرکات کشور نقش کلیدی در تجارت خارجی ایران و توسعه اقتصادی منطقه ایفا می‌کند اما وجود قوانین متعدد، متناقض، خلع الساعه و بروکراسی پیچیده باعث سردرگمی و مهاجرت تجار و صاحبان کالا در خوزستان شده لذا ضروری است جهت پویایی و رونق هر چه بیشتر تجارت خارجی، توسعه اقتصاد منطقه و افزایش اشتغال غیر دولتی، متولیان امر با تشکیل کارگروه‌های فنی و عملیاتی چالش‌های موجود در مسیر تجار و فعالین اقتصادی را رفع کنند.

انتهای پیام/

درباره نویسنده

1267مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین