بررسی روزنامه نسیم خوزستان از عوامل وقوع آمار تلخ ۲۹٫۶ درصدی حضور مردم استان در پای صندوق‌های رای ؛  کاهش مشارکت خوزستانی‌ها در انتخابات پیام واضحی به کاندیدای ریاست جمهوری بود

بررسی روزنامه نسیم خوزستان از عوامل وقوع آمار تلخ ۲۹٫۶ درصدی حضور مردم استان در پای صندوق‌های رای ؛   کاهش مشارکت خوزستانی‌ها در انتخابات پیام واضحی به کاندیدای ریاست جمهوری بود

سید احمد پورفرجی: سران عشایر باید مردم را در مشارکت در انتخابات تشویق کنند زیرا مشارکت پایین زیبنده خوزستان نیست و ۱۵ تیر ماه باید جبران مافات کنیم.

به گزارش روزنامه نسیم خوزستان، انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری برخلاف دوره‌های گذشته با مشارکت درصد پایینی از شهروندان خوزستانی صورت گرفت. حضور گسترده و صد در صدی مردم در انتخابات بسیار حائز اهمیت است به همین دلیل در این گزارش به چرایی دلسردی مردم خوزستان و مشارکت کم آنان می‌پردازیم.

مردم خوزستان در همه ادوار و مناسبت های اسلامی به صورت خود جوش در صحنه حضور دارند و همیشه حماسه آفرین بودند. مردم ولایتمدار و غیور خوزستان علیرغم مشکلات، بی‌مهرها و محرومیت‌ها در اغلب انتخابات با حضور رنگین کمانی از عشایر، طوایف و قومیت‌ها حضور پررنگ و مشارکت بیش از ۵۰ درصدی را در تاریخ سیاسی این استان به ثبت رسانده‌اند. اما روز جمعه گذشته، ۸ تیر ماه شاهد کمترین میزان مشارکت از سوی خوزستانی‌ها بودیم. حضور کمتر از ۳۰ درصد مردم در انتخابات زنگ خطری برای دولتمردان به ویژه رئیس‌جمهور آینده است.

چه چیزی موجب دلسردی و عدم مشارکت شهروندان شده است. حضور مدیران غیربومی، بیکاری، محرومیت‌ها، کشاورزی با قید و شرط، آلودگی هوا، وضعیت اقتصادی و معیشتی و … می‌توانند دلیل روی‌گردانی شهروندان باشد.

مردم مشکلات عدیده‌ای از جمله کشاورزی، بیکاری، قطعی مکرر آب و برق دارند

سید محسن موسوی زاده، نماینده مردم اهواز، باوی، کارون و حمیدیه در گفت‌وگو با خبرنگار روزنامه نسیم خوزستان اظهار داشت: تفاوت انتخابات ریاست جمهوری هفته اخیر با دیگر انتخابات ریاست‌جمهوری به دلیل عدم همزمانی با انتخابات شوراها است و این مساله نیز به نوبه خود موجب کاهش شور و شعف انتخابات ریاست جمهوری نه تنها در خوزستان بلکه در سایر استان‌ها نیز نسبتاً مشارکت‌ها کاهش داشته است.

وی دلیل دیگر مشارکت پایین مردم خوزستان را گرمای هوا دانست و افزود: مردم مشکلات عدیده‌ای از جمله کشاورزی، بیکاری، قطعی مکرر آب و برق و … دارند. عدم پیگیری مطالبات مردم و کاهش مشارکت پیامی به کاندیدای ریاست جمهوری است که باید خدمات بیشتری ارائه شود.

مشارکت پایین زیبنده خوزستان نیست

سید احمد پورفرجی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار این نشریه عنوان کرد: عوامل متعددی از جمله اشتغال و جذب نیروی غیربومی باعث شده که مردم خوزستان با همه علاقه و ارادتی که به انقلاب و نظام دارند، مشارکت ۲۹٫۶ درصدی در انتخابات داشته باشد.

وی افزود: یکی دیگر از دلایل این است که مردم می‌دانند خوزستان یک استان ویژه است اما خدمات ویژه‌ای از سوی مدیران و مسئولان رده بالا ندیده‌اند.

رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی خوزستان گفت: یکی دیگر از دلایل کاهش مشارکت عدم ارتباط روحانیت و افراد ارزشی با لایه‌های مختلف جامعه به ویژه جوانان و نوجوانان است که بنده در این مورد به آنان نمره غیرقابل قبول می‌دهم. ارتباط در فضای مجازی کافی نیست و باید جلسات چهره به چهره داشته باشند.

پورفرجی با تاکید بر اینکه زنان می‌توانند در افزایش مشارکت در انتخابات نقش‌آفرین باشند، بیان کرد: سران عشایر نیز باید مردم را در مشارکت در انتخابات تشویق کنند زیرا مشارکت پایین زیبنده خوزستان نیست و ۱۵ تیر ماه باید جبران مافات کنیم.

مردم به ضعف مدیریتی معترض هستند

عضو شورای شهر اهواز در گفت‌وگو با خبرنگار روزنامه نسیم خوزستان نیز گفت: در انتخابات سال ۱۴۰۰، ۵۰ درصد مشارکت داشتیم اما اکنون میزان مشارکت ۲۹٫۶ درصد است. در انتخابات مجلس میزان مشارکت خوزستان ۴۳ درصد بوده است.

رضوی افزود: خوزستان یک استان ولایتمدار است و در مسائل راهپیمایی‌ها، رسم مشایه اربعین در ماه محرم علیرغم گرمای هوا و حتی مراسم تشییع شهید جمهور حماسه آفرین بوده و هست و نشان دادند تا چه میزان نسبت به نظام و انقلاب اسلامی پایبند هستند.

عضو شورای شهر اهواز ادامه داد: ضعف عملکرد مسئولان موجب کاهش مشارکت در انتخابات شده و مردم نسبت به ضعف مدیریتی معترض هستند.

وی با اشاره به ۸ بار سفر شهید جمهور به خوزستان و تدوین برنامه‌ها و تخصیص اعتبارات تصریح کرد: به دلیل ضعف مدیریتی و ناکارآمدی مسئولان، مردم آثار اعتبارات و توجه شهید رئیسی و دولت مردمی را در زندگی روزمره مشاهده نکردند؛ این مساله نیاز به باز خوانی جدی دارد.

مهمترین دلیل پایین آمدن میزان مشارکت فاصله طبقاتی است

مصطفی بوعذار، کارگردان و هنرمند خوزستانی در گفت‌وگو با خبرنگار روزنامه نسیم خوزستان عنوان کرد: پایین آمدن مشارکت در انتخابات دلایل زیادی دارد و مهمترین آن فاصله طبقاتی است.

وی عنوان کرد: عملکرد مدیران نالایق، عدم فضای تعامل و گفتگو، عدم شایسته سالاری موجب بی تفاوتی مردم و ناامیدی از بهبود اوضاع شده است.

بوعذار در پایان تصریح کرد: عدم پاسخگویی احزاب و جریانات و همچنین شوآف‌های تبلیغی بجای اقدام و عمل از دیگر دلایل پایین آمدن مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری شده است.

به گزارش روزنامه نسیم خوزستان، با توجه به نگرش و نظر کارشناسان و صاحبنظران در خصوص مشکلات و محرومیت‌های خوزستان و مشارکت کمتر از ۳۰ درصد مردم در انتخابات، تلنگر به مسئولان که با مردم خوزستان همیشه در صحنه چه کرده‌اند که اکنون نسبت به انتخاب رئیس جمهور دلسرد شدند. مسئولان، مدیران و به ویژه دولت آینده باید نگاه ویژه به خوزستان در همه زمینه‌ها را در عمل به مردم نشان دهد. مشارکت پایین مردم خوزستان حاصل حضور مدیران و نیروی‌های غیربومی، بیکاری، شکاف طبقاتی، افزایش حاشیه نشینی، فقر، محرویت و … است که همه اینها دردی است که در سینه مردم خوزستان تلمبار شده و اکنون اینگونه اعتراض و نارضایتی از این وضع را نشان دادند. لذا رسیدگی و اهتمام ویژه جهت رفاه مردم مومن، غیور و مظلوم خوزستان از سوی مدیران و دولت آینده ضرورت دارد.

انتهای پیام/

درباره نویسنده

1267مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین