نمایندگان خوزستان تا دیر نشده فاجعه ریاست کمیسیون‌ها را جبران کنند

به گزارش روزنامه نسیم خوزستان، نمایندگان استان به مردم پاسخ دهند چرا در این دوره از مجلس شورای اسلامی هیچ یک از نمایندگان خوزستان نتوانست ریاست کمیسیون‌های تخصصی مجلس را به دست آورد؟

به گزارش روزنامه نسیم خوزستان، نمایندگان استان به مردم پاسخ دهند چرا در این دوره از مجلس شورای اسلامی هیچ یک از نمایندگان خوزستان نتوانست ریاست کمیسیون‌های تخصصی مجلس را به دست آورد؟

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با وسعت بزرگ اختیارات قانونی، در چارچوب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، به عنوان وکلای مردم و بر اساس سازوکار مردم سالاری دینی انتخاب می‌شوند و چه قدرتی بالاتر از رأی مردم که بر اساس قانون، می تواند این اختیارات را به نمایندگان هبه نماید؟

کسی که با مسئولیت در برابر تمام ملت می تواند در همه امور کشور اظهار نظر کند، در سوال از رئیس جمهور و رأی به عدم کفایت سیاسی وی سهیم باشد و به او تذکر دهد، به وزیر رأی اعتماد دهد و از وی سوال و او را استیصاح کند، از تمام دستگاه های اجرایی تحقیق و تفحص نماید قطعا در راس امور قرار دارد.

نماینده بایستی در حرفه اصلی خود بسیار هوشمندانه و با ذکاوت عمل کند و فرق بین تعامل، تسامح و قاطعیت را به خوبی تشخیص دهد و مذاکره کننده قهاری در سطح ملی باشد و در یک تعبیر نماینده و وکیل به تمام معنای مردم باشد.

اما استان زرخیز و نخبه پرور خوزستان هم در این وادی متلاطم سیاست، نخبگانی را به پشتوانه رأی مردم به این میدان راهبردی وارد کرده است که خوشبختانه در دوره داوزدهم در کنار ورود جوانان شایسته، جویای نام و آینده دار شاهد رجعت برخی پیشکسوتان و سیاسیون خوشنام بوده ایم.

فارغ از بررسی دلایل این موضوع، اتفاقاً فرصت طلایی بسیار مطلوبی را پیش روی مجمع نمایندگان خوزستان فراهم کرده تا با تقسیم وظایف به کنکاش علمی و تجربی مشکلات بسیار حاد استان من جمله؛ حضور مدیران غیربومی، ناترازی انرژی، تورم، بیکاری، آلاینده‌های زیست محیطی، تنش‌های آبی، کشاورزی و… بتوانند با هم افزایی و حضور کارآمد در کمیسیون‌های تخصصی مجلس به صورت دقیق و کارشناسی شده به بهبود و درمان آنها بپردازند.

اهمیت حضور نمایندگان در هیات رئیسه کمیسیون‌ها به دلایل مختلفی بر عضویت عادی در آنها رجحان دارد، اما نه تنها در این دوره بلکه در تمام دوره‌های گذشته مجلس شاهد عدم موفقیت نمایندگان استان به حضور مورد انتظار از آنها در هیات رئیسه کمیسیون‌های تخصصی مجلس علیرغم یدک کشی کوله باری از تخصص و تجربه بوده ایم.

البته ناگفته نماند که در ادوار گذشته و کمتر از تعداد انگشتان دست استثنائاتی هم وجود داشت و برخی از نمایندگان با تکیه بر استعداد شخصی خود توانستند به این موفقیت تاریخی نائل شوند، که در این مجمل جا دارد از دکتر فریدون حسنوند و مهندس کمال دانشیار یادی کنیم.

از آنجا که در ادوار مختلف و در دولت های گذشته بزرگان و نخبگان خوزستان با توجه به وجود بیشترین و بزرگترین منابع و صنایع از جمله نفت، گاز، پتروشیمی، رودخانه‌ها، سدها، زمین‌های بکر کشاورزی، تولید بیشترین محصولات و کالاهای استراتژیک کشاورزی مانند گندم و کلزا و همچنین واردات کالاهای اساسی از بندر امام خمینی (ره) که همگی عامل درآمدزایی کشور به شمار می روند خواستار استقرار برخی از وزارتخانه‌ها مانند وزارت نفت، کشاورزی، نیرو، اقتصاد و گردشگردی در این استان شدند اما تا کنون علاوه بر اینکه چنین اتفاقی رخ نداده، متاسفانه سهم حضور نمایندگان خوزستان در کمیسیون‌های تخصصی که به نظارت بر وزارتخانه‌های مذکور ختم می شوند بسیار ناچیز است و یا اینکه اصلا هیچ نماینده خوزستانی در آن کمیسیون‌ها حضور ندارد و این باعث می‌شود سهم خوزستان از این همه امکانات و منابع بسیار ناچیز باشد.

حال آنکه نمایندگان خوزستان نتوانستند این وزارتخانه‌های مهم را در این استان بسیار استراتژیک و راهبردی مستقر نمایند، حدالمقدور انتظار می رفت در کمیسیون‌هایی که مرتبط با این وزارتخانه ها هستند با تلاش های وافر و رایزنی اصولی نمایندگان خوزستان جایگاه نظارتی ویژه را از آن خود می کردند.

به راستی چه عوامل و دلایلی بر عدم توفیق نمایندگان استان خوزستان در تصاحب هیات رئیسه کمیسیون‌های تخصصی مجلس از جمله نفت، کشاورزی، نیرو و گردشگری تأثیر گذاشته است؟

به عقیده نگارنده یکی از علل ناکامی نمایندگان خوزستان در تصاحب ریاست برخی کمیسیون‌ها مهم؛ عدم همفکری، همدلی، اتحاد و ترسیم نقشه چهار ساله راه در ابتدای دوره توسط مجمع نمایندگان استان است.

دومین دلیل این ناکامی را نیز می توان نفوذ عوامل ذینفع بیرونی بر تصمیم گیری و انتخاب مسیر نمایندگان خوزستان دانست.

همچنین فقدان راهبرد و برنامه و دچار سیاست زدگی و روزمرگی نمایندگان هم می‌تواند از دیگر دلایل این مهم واقع شود.

علاوه بر موضوعات فوق مرز بندی نمایندگان بین لیدرها و اسپانسرهای انتخاباتی و بعضا ترجیح منافع این گروه بر منافع عمومی، که ریاست کمیسیون گاهی وقت گیر برای پیگیری منافع شخصی قلمداد می شود یکی از علل ناکامی نمایندگان خوزستان در کسب کرسی ریاست کمیسیون های تخصصی مجلس شورای اسلامی است که می بایست برای آن چاره اندیشی اساسی صورت بگیرد.

به گزارش روزنامه نسیم خوزستان، اینکه ۱۸ نماینده خوزستان در کسب کرسی ریاست کمیسیون‌های تخصصی مجلس که می توانست روزنه امیدی را برای این استان و‌مردمانش به ارمغان بیاورد، ناکام ماندند هم بی سابقه بوده و هم اینکه فاجعه‌ای عظیم است و در آینده نزدیک ضرر آن به مردم خوزستان خواهد رسید.

نمایندگان خوزستان و مجمع نمایندگان استان این را باید بدانند که در وقت مقتضی می بایست پاسخگوی عمل خود باشند که چرا به این موضوع مهم توجه خاصی نکرده‌اند؟

همچنین نمایندگان خوزستان از این موضوع قافل نشوند چراکه اولا حق الناس بر گردن دارند و دوما با توجه به اینکه این فاجعه رخ داده و برای تصاحب جایگاه رئیس و هیات رئیسه کمیسیون های انرژی، نیرو، کشاورزی و گردشگری یک سال باید انتظار بکشند از فرصت تشکیل دولت جدید چهاردهم استفاده صحیح نموده و با یک انسجام، استراتژی یکپارچه و مشورت گرفتن با افراد ذی نفوذ، حداقل ریاست دو وزارتخانه‌ی حیاتی که برای خوزستان بسیار حائز اهمیت است را به دست آورند تا هم رضای خدا و هم رضایتمندی مردم خوزستان را به همراه داشته باشند چرا که اگر غیر از این شود فاجعه بزرگتری پیش روی خوزستان خواهد بود.

انتهای پیام/

درباره نویسنده

1278مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین