روزنامه نسیم از افزایش ناگهانی و سرسام آور قیمت کود شیمیایی گزارش می‌دهد ؛ خطر کاهش تولید محصولات استراتژیک در خوزستان

روزنامه نسیم از افزایش ناگهانی و سرسام آور قیمت کود شیمیایی گزارش می‌دهد ؛ خطر کاهش تولید محصولات استراتژیک در خوزستان

به گزارش روزنامه نسیم خوزستان، معیشت کشاورزان با چالش‌های جدی روبه رو است. این چالش نه تنها برزندگی کشاورزان بلکه بر امنیت غذایی و اقتصاد کشور نیز تاثیر می‌گذارد.

عدم پرداخت به موقع مطالبات کشاورزان، تامین بذر، کود شیمیایی، حق‌آبه و … از جمله چالش‌های پیش رو کشاورزان استان خوزستان است.

در روزهای اخیر افزایش ناگهانی و سرسام آور قیمت کود شیمیایی که در تولید محصولات کشاورزی اهمیت ویژه‌ای دارد به معضل جدی برای کشاورزان خوزستانی تبدیل شده است.

این افزایش قیمت نه تنها هزینه‌های تولید را به شدت بالا می‌برد بلکه بهره‌وری کشاورزی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و منجر به نارضایتی گسترده کشاورزان و کاهش چشم‌گیر برخی محصولات استراتژیک می‌شود.

سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در سال‌های اخیر با سوءمدیریت و عدم برنامه‌ریزی صحیح جهت تامین کود و بذر، حق‌آبه، زهکشی اراضی و … عملکرد بسیار ضعیفی از خود نشان داده که این موضوع موجب نارضایتی کشاورزان شریف و زحمتکش استان شده است.

جهاد کشاورزی باید بداند که افزایش هزینه‌های تولید، موجب کاهش تولید و به طور طبیعی افزایش قیمت محصولات کشاورزی در بازار مصرف می‌شود که این امر بر کاهش قدرت خرید مصرف کنندگان نیز تأثیر بسازایی می‌گذارد.

سوء مدیریت در جهاد کشاورزی خوزستان رخنه کرده است

سید صادق موسوی در گفت‌وگو با خبرنگار روزنامه نسیم خوزستان گفت: متاسفانه سوء مدیریت در سیستم جهاد کشاورزی خوزستان بیداد می‌کند. صنعت کشاورزی استان به گونه‌ای است که اگر تولید در هر هکتار یک برابر اضافه شود نیاز به بودجه کشور ندارد.

وی افزود: مدیریت جهاد کشاورزی خوزستان در بحث فراهم کردن سیستم آبیاری قطره‌ای، تسطیح اراضی، تامین بذر، کود شیمیایی و حمایت از کشاورزان به صورت اصولی عمل نکرده است و متاسفانه سوء مدیریت در جهاد کشاورزی خوزستان رخنه کرده است.

این فعال صنف و انجمن کشاورزان خوزستان با اشاره به عدم پرداخت به موقع گندم کشاورزان و افزایش قیمت کود شیمیایی گفت: جهاد کشاورزی خوزستان در اتخاذ بسیاری از تدابیر ازجمله آموزش کشاورز عقب مانده و توجهی به مشکلات کشاورزان نمی‌کند که استاندار آینده خوزستان باید فکر جدی به حال این سازمان بحران زده کند.

وی در پایان تاکید کرد: هرگونه تورم در تولید، موجب بی ثباتی قیمت‌ها می‌شود که اگر دولت یا جهاد کشاورزی امکانات لازم را فراهم نکنند، شاهد افزایش قیمت‌ها خواهیم شد که این امر نیز نارضایتی مردم را به همراه دارد.

به گزارش روزنامه نسیم خوزستان، باید توجه داشت که افزایش ناگهانی و یک شبه قیمت کود شیمیایی چالش پیچیده‌ای است که نیازمند اتخاذ رویکرد جامع از سوی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان می‌باشد لذا دولت چهاردهم باید جهت رفع مشکلات عدیده کشاورزان خوزستان که نقش بسیار مهمی در تامین محصولات استراتژیک کشور دارند، در اسرع وقت مدیر کاردان و باتجربه‌ای برای این سازمان انتخاب نماید.

انتهای پیام/

درباره نویسنده

1303مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین