روزنامه نسیم خوزستان به مناسبت ۱۷ مرداد روز خبرنگار گزارش می‌دهد؛ دروازه‌ای به سوی آگاهی و حقیقت

روزنامه نسیم خوزستان به مناسبت ۱۷ مرداد روز خبرنگار گزارش می‌دهد؛ دروازه‌ای به سوی آگاهی و حقیقت

به گزارش روزنامه نسیم خوزستان، رسانه‌ها و خبرنگاران در دنیای امروز نقش محوری و حیاتی ایفا می‌کنند. آن‌ها به عنوان پل ارتباطی بین حاکمیت، جامعه و افراد عمل کرده و در شکل‌دهی افکار عمومی، نظارت بر عملکرد نهادهای حکومتی و آگاهی‌بخشی به مردم نقش بسزایی دارند.

خبرنگاران با پوشش رویدادهای جاری، تحلیل مسائل و ارائه اطلاعات دقیق، به آگاهی‌بخشی به جامعه کمک می‌کنند. همچنین رسانه‌ها با نظارت بر عملکرد نهادهای حکومتی، شفافیت را افزایش داده و به پاسخگویی مسئولان در برابر خدمات و عملکرد خود به مردم، کمک می‌کنند.

نکته حائز اهمیت در مسئولیت رسانه‌ها این است که خبرنگاران با ارائه اخبار و تحلیل‌ها، در شکل‌دهی افکار عمومی و جهت‌دهی به افکار مردم نقش بسزایی دارند.

اما ظهور رسانه‌های اجتماعی، چالش‌های جدیدی را برای رسانه‌های سنتی ایجاد کرده و انتشار اخبار جعلی و اطلاعات نادرست، یکی از بزرگترین چالش‌های رسانه‌های رسمی است.

*رسانه‌ها حرف اول را در موفقیت تشکل ها یا جامعه می‌زنند*

محمدرضا ایزدی در گفت‌وگو با خبرنگار روزنامه نسیم خوزستان اظهار داشت: امروز جنگ بین کشورها، جنگ رسانه است تا جنگ نظامی! در جنگ غزه شاید اسرائیل تلفات زیادی از فلسطین گرفته اما در جهان آنکه پیروز هست، مردم فلسطین هستند و این پیروزی به دلیل انعکاس اتفاقات و رویدادهای صورت گرفته از سوی خبرنگاران و رسانه‌هاست.

مدیر مسئول نشریه آستانه پارس افزود: یکی از موارد مهمی که در تعیین پیروزی‌های ملل، جمعیت‌ها و تشکل‌ها می‌تواند نقش اساسی  داشته باشد، رسانه است. در همه زمینه‌ها برای پیشرفت و موفقیت جامعه بشری، رسانه نقش موثری دارد. در پیروزی نرم‌افزار و سخت‌افزار صحنه‌های کشوری و بین المللی، رسانه‌ها حرف اول را در موفقیت آن تشکل یا جامعه می‌زنند.

ایزدی با بیان اینکه رسانه‌ در همه زمینه‌ها می‌تواند میدان‌داری و نقش اول در اطلاع رسانی برای رسیدن به هدف باشد، گفت: رسانه می‌تواند نیازهای یک جامعه و مردم را درون یک کشور و یا خارج از مرزها برطرف کند و در روایت اولین‌ خبرها می‌تواند پیش‌‌قدم و پیشگام باشد.

*عده‌ای با ایجاد ارتباط با برخی نمایندگان و یا برخی مسئولان فضای رسانه را تبدیل به ابزاری برای باج‌گیری نموده اند*

غلامرضا فروغی نیا در گفت‌وگو با خبرنگار روزنامه نسیم خوزستان با تبریک فرارسیدن روز خبرنگار به همه دست‌اندرکاران رسانه‌های اینترنتی و رسانه‌های مکتوب گفت: توجه به نیازهای مردم و جامعه مستلزم شناخت کافی از جایگاه یک خبرنگار یا سردبیر و مدیر مسئول خواهد بود. به این معنا که اگر قرار است توجهی به نیازهای جامعه بشود همزمان بایستی به امکانات رسانه نیز توجه لازم صورت گیرد. بررسی یک طرفه و صرفاً بر پایه وظیفه‌ای که یک رسانه در برابر نیازهای روز مردم دارد نمی‌تواند پاسخ جامعی برای این سوال ایجاد نماید. به ویژه اینکه ما می‌دانیم تهیه یک گزارش جامع رسانه‌ای مستلزم بهره‌مندی از توانایی‌های مختلفی در حوزه رسانه است. این توانایی می‌تواند شامل توانایی علمی، فنی و همچنین امکانات اقتصادی باشد.

مدیر مسئول روزنامه اقتصاد بومی افزود: وقتی دریابیم که کار رسانه‌ای نتوانسته به عنوان یک شغل اول که بتوان به آن متکی بود و به تولید محتوا در حوزه بررسی مشکلات اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی پرداخت طبیعتاً سطح انتظارات نیز نمی‌تواند درست تنظیم شود. از این جهت است که بسیاری از رسانه‌ها تبدیل به کپی پیست شده‌اند. این روندی است که ناخودآگاه به رسانه‌ها تحمیل شده است وگرنه اگر امکانات به اندازه کافی وجود داشته باشد و همچنین توانایی اقتصادی در یک رسانه ایجاد شود قاعدتاً آنها می‌توانند نویسندگان و خبرنگاران توانا را استخدام نمایند. در این صورت حاصل آن رویکرد به سمت تولید محتوای مورد نیاز مردم و جامعه خواهد شد. اما متاسفانه واقعیت‌ها غیر از آن چیزی است که ما دوست داریم.

وی در پاسخ به اینکه چه چیزهایی باعث می‌شود خبرنگار از مسیر اصلی خود خارج شود، عنوان کرد:  قرار است چه کسی وارد حوزه خبرنگاری و تولید محتوا جهت رسانه‌ها شود؟
این هدف گذاری، مهم‌ترین عامل برای این است که جایگاه یک خبرنگار توانا را از افرادی که تلاش می‌کنند از این موقعیت به عنوان پلکانی جهت اشتغال و یا منافع مالی در  شرکت‌ها، ادارات، سازمان‌ها و یا حتی باج گیری بهره ببرند را متمایز نماید.

فروغی نیا ادامه داد: ظرف سال‌های گذشته با توسعه فضای مجازی و استفاده از توییت زدن، استاندارد خبرنویسی، مقاله نویسی، یادداشت، گزارش نویسی و تحلیل محتوا تعویض شده است. البته می‌توان هر دو را یکجا داشت اما اینکه صرفاً با انعکاس یک پاراگراف و توییت بتوان عنوان خبرنگار را یدک نمود، منطقی نیست.

وی خاطر نشان کرد: واقعیت این است که خبرنگار قبل از قلم زدن باید در مورد سوژه‌های مورد نظر جستجوی لازم را به عمل بیاورد. به ویژه از لحاظ علمی و دسترسی به آمارهای مورد نیاز، تا بتوان استدلال‌های اساسی در محتوا را در شأن و منزلت خبرنگار تولید و منتشر نمود. متاسفانه ظرف سال‌های گذشته عده‌ای با ایجاد ارتباط با برخی نمایندگان و یا برخی مسئولان و یا منابع قدرت، فضای رسانه را تبدیل به ابزاری برای باج‌گیری هم نموده‌اند. این اتفاق چهره عمومی صنف رسانه را خدشه‌دار نموده است. از این جهت و در پاسخ به سوال شما ملاحظه می‌شود که با رویکردهایی از این دست فرمان، برخی خبرنگار به جای طرح مسائل اساسی به رویکرد حمایتی از آدم‌ها، مسئولان و یا نمایندگان تبدیل می‌شود. طبیعتا این نوع رویکرد فاصله معناداری با شئونات خبرنگاری و فعالیت رسانه ای خواهد داشت.

*خبرنگار خود را از تعلقات رها کرده تا جامعه در  قلم و رسانه او اتفاق افتد*

*خبرنگاران در رفع مشکلات، موفقیت‌های خوبی داشتند*

حجت‌الاسلام والمسلمین لاری‌زاده، سرپرست خبرگزاری فارس خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار روزنامه نسیم خوزستان گفت: قطعا یکی از وظایف خبرنگاران و اهالی رسانه توجه به مشکلات مردم و رفع آنها است. بی شک خبرنگاران و رسانه‌ها قریب به اتفاق دغدغه حل مشکلات مردم را دارند که در چارچوب قانون پیگیری و حل شوند.

وی با بیان اینکه خبرنگاران در رفع مشکلات، موفقیت‌های خوبی داشتند، افزود: نباید نگاه صفر و صدی داشته باشیم که تمام مشکلات با کمک خبرنگاران حل می‌شود یا تاکنون نتواستند کاری انجام دهند!

سرپرست خبرگزاری فارس خوزستان در پایان گفت: رفع محرومیت‌ها و مشکلات در برخی زمینه‌ها با همت خبرنگاران بوده و امیدواریم اهالی رسانه با عزمی که داشتند و دارند، شرایط زندگی را برای مردم بهتر کنند.

امید حلالی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار این نشریه بیان کرد: رسانه و طبع آن خبرنگاران جزیی از حوزه‌ عمومی هستند که کار رصد، پایش و نظارت بر حوزه حاکمیت را عهده‌دار بوده و سعی در پالایش، منطقی کردن و تدوین مطالبات مردمی را دارند.

وی افزود: لذا به مثابه تسهیل‌گر از جانب مردم و جامعه سخن می‌گوید و به جاست که این مطالبه‌گری‌ها از طرف حاکمیت و دستگاه‌های مرتبط به آن به رسمیت شناخته شده و بدان پاسخ منطقی داد شود.

مدیر مسئول روزنامه راوی ملت در پایان تاکید کرد: خبرنگار نه روابط عمومی دستگاه‌های اجرایی است که از منظر دولت سخن بگوید و نه کار شخصی خود را انجام می‌دهد و این به مثابه مدیومی، خود را از تعلقات رها کرده تا جامعه در  قلم و رسانه او اتفاق افتد.

*رسانه بهترین ابزار نظارت بر مسئولان است*

احمد خنیفر، خبرنگار و فعال فرهنگی رسانه‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار این نشریه بیان کرد: خبرنگاری پلی دو طرفه بین مردم و مسئولان است و پیگیری دغدغه‌ها و مشکلات جامعه یکی از جذاب‌ترین بخش‌های آن محسوب می‌شود.

وی افزود: رسانه بهترین ابزار نظارت بر مسئولان است و در صورت برخورداری از نیروی انسانی حرفه‌ای و دغدغه‌مند، آمار تخلفات دستگاه‌های اجرایی و خلف وعده مدیران را کاهش می‌دهد؛ بنابراین پیگیری وعده مسئولان برای حل مشکلات مردم می‌توان رابطه صادقی بین مردم و مسئولان برقرار کرد.

این فعال فرهنگی رسانه‌ای گفت: در بیانیه گام دوم، مقام معظم رهبری در فرازی برخی از ظرفیت‌های کشور را نام می‌برند و در یک نیم خط طلایی می‌گویند نخستین و ریشه‌ای‌ترین جهاد امروز من و شما امید آفرینی است.

خنیفر ادامه داد: تزریق روحیه امید و امیدآفرینی مهمترین نیاز امروز جامعه برای پیشرفت و آرامش است بنابراین در رسالت خبرنگاری، بیان واقعیت‌ها باید با دوری از سیاه‌نمایی همراه باشد.

وی عنوان کرد: خبرنگار صرفا یک واسطه برای گزارش رویدادها نیست که بخواهیم مثل یک ابزار عمل کند او انسان است و آنچه خلق می‌کند باید به اعتلای جامعه انسانی و زیست بهتر، سالم تر و اخلاقی‌تر در جامعه منجر شود.

احمد خنیفر در پایان تصریح کرد: در بررسی دقیق‌تر ریشه‌‌های عقب ماندگی جوامع، نقش رسانه‌های ضعیف و غیر حرفه‌ای پررنگ است و مدیران نالایق در میدان دادن به این رسانه‌ها و به حاشیه بردن رسانه‌های حرفه‌ای تاثیر بسزایی دارند.

به گزارش روزنامه نسیم خوزستان، رسانه‌ها و خبرنگاران نقش بسیار مهمی در جامعه ایفا می‌کنند. آن‌ها به عنوان نگهبانان دموکراسی و پل ارتباطی بین افراد، در شکل‌دهی آینده جوامع نقش تعیین‌کننده‌ای دارند که باید مورد توجه، احترام و حمایت مسئولان استانی و دولتمردان قرار گیرند.

درباره نویسنده

7500مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین