گزارش روزنامه نسیم خوزستان از عدم رعایت نرخ مصوب لباس فرم دانش آموزان، سرویس و شهریه مدارس ؛ نظارتی بر مدارس وجود ندارد

گزارش روزنامه نسیم خوزستان از عدم رعایت نرخ مصوب لباس فرم دانش آموزان، سرویس و شهریه مدارس ؛ نظارتی بر مدارس وجود ندارد

به گزارش روزنامه نسیم خوزستان، هزینه‌های بالای مدارس فشار مالی زیادی بر خانواده‌ها، به ویژه خانواده‌های کم درآمد وارد می‌کند. به همین سبب برخی از دانش‌آموزان به دلیل ناتوانایی خانواده‌هایشان در تهیه لباس فرم جدید، از رفتن به مدرسه باز می‌مانند.

به گزارش روزنامه نسیم خوزستان، همزمان با نزدیک شدن به آغاز سال تحصیلی جدید مشکل هزینه بالای لباس فرم و سرویس مدارس، یکی از دغدغه‌های اصلی خانواده‌ها است که سال‌هاست به عنوان یک چالش جدی مطرح می‌شود. افزایش بی‌رویه قیمت‌ها، عدم نظارت کافی از سوی آموزش و پرورش و اجبار مدارس به تهیه لباس فرم از منابع مشخص، از جمله مهم‌ترین دلایل این مشکل هستند.

آنچه که مصوب شده برای هزینه لباس فرم مدارس هزینه حداقل و حداکثری در نظر گرفته شده اما با مراجعه به مراکز تولیدی شاهد هزینه‌های سرسام‌آور فرم‌های مدارس هستیم.

پارچه لباس فرم مدارس از کیفیت بالایی برخوردار نیستند اما قیمت‌های بالای آن موجب نارضایتی بسیاری از والدین دانش آموزان شده و چه بسا در مناطق محروم به دلیل انواع هزینه‌هایی که مدیران مدارس لیست می‌کنند، دانش‌آموزان ناچار به ترک تحصیل می‌‌شوند.

همچنین هزینه سرویس مدارس نیز از دیگر دغدغه‌های خانواده‌ها است. که هیچ نهادی نظارت بر سرویس مدارس را متقبل نمی‌شود و آموزش و پرورش ادعا می‌کند که سرویس مدارس به شهرداری ارتباط دارد. در حقیقت بازگشایی مدارس به نوعی تجارت برای برخی افراد سودجو مبدل شده که از طریق لباس فرم دانش آموزان و سرویس مدارس کسب درآمد و تجارتی راه‌اندازی کنند.

به نظر می‌رسد اوضاع پیش آمده، نرخ گذاری سلیقه‌ای لباس فرم و سرویس مدارس حاصل عدم نظارت آموزش و پرورش بر مدارس است زیرا که مسئولان آموزش و پرورش از خرید اختیاری لباس فرم مدارس سخن می‌گویند، اما مدیران مدارس یک‌دست بودن لباس فرم دانش‌آموزان را اجباری خواندند.

با توجه به ناراحتی و گله‌مندی خانواده‌ها از مخارج مدارس، نشریه نسیم خوزستان به گفت‌وگو با تعدادی از آنان در چند منطقه مختلف پرداخته است.

خانم کمالی ساکن منطقه گلستان در گفت‌وگو با خبرنگار روزنامه نسیم خوزستان گفت: در چند سال اخیر هزینه‌ تحصیل دانش‌آموزان خیلی بالا رفته جدا از هزینه لباس فرم، سرویس مدرسه و شهریه، در طول سال نیز به بهانه‌های مختلف از دانش‌آموزان پول می‌گیرند.

وی با بیان اینکه بنده سه دانش‌آموز در سه مقطع مختلف دارم، ادامه داد: تهیه لباس فرم، هزینه سرویس و شهریه مدرسه برای سه دانش‌آموز با این شرایط سخت اقتصادی دشوار است.

مادر دانش‌آموز تاکید کرد: چندین بار به اداره مراجعه کردیم اما گفتن خرید لباس فرم اجباری نیست اما زمان ثبت‌نام مدیر و معاون مدرسه گفتند خرید فرم مدرسه اجباری است.

آقای محمدی ساکن منطقه پردیس نیز در گفت‌وگو با این نشریه عنوان کرد: دخترم سه ساله در یکی از مدرسه منطقه درس می‌خواند و در هر پایه تحصیلی رنگ لباس فرم تغییر می‌کند یعنی هر سال هزینه لباس فرم می‌دهیم. بخواهیم شکایت کنیم، مدیر می‌گوید «دخترتان را مدرسه دیگری ثبت‌نام کنید».

وی ادامه: هزینه لباس‌ها با کیفیت پارچه و دوخت همخوانی ندارد، ای کاش اداره آموزش و پرورش نظارتی در این زمینه داشته باشد.

خانم بغلانی ساکن منطقه کوت‌عبدالله گفت: کسی که هزینه مخارج زندگی خود را به زور تامین کند چگونه می‌تواند هر سال پول لباس فرم و دیگر هزینه مدارس فرزندان خود را بدهد.

وی تصریح کرد: من پنج فرزند دارم که دو دختر بزرگتر به دلیل ناتوانی در تامین هزینه‌های بالا سرویس و لباس فرم مدرسه ترک تحصیل کردند.

خانم بغلانی ادامه داد: دولت می‌خواهد همه درس بخوانند اما نظارتی بر سختگیری‌های مدارس یا کمبود مدارس در مناطق محروم نمی‌کنند.

به گزارش روزنامه نسیم خوزستان، هزینه های بالای مدارس فشار مالی زیادی را بر خانواده‌ها، به ویژه خانواده‌های کم‌درآمد وارد می‌کند. به همین دلیل برخی از دانش‌آموزان به دلیل ناتوانی خانواده‌هایشان در تهیه لباس فرم جدید، از رفتن به مدرسه باز می‌مانند و این امر باعث کاهش انگیزه تحصیل در آن‌ها می‌شود لذا انتظار می‌رود که نظارت کافی از سوی آموزش و پرورش بر قیمت‌ها و کیفیت لباس فرم و سرویس مدارس صورت گیرد.

انتهای پیام/

درباره نویسنده

1323مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین