انتقاد عضو شورای شهر اهواز از سخنان وزیر کشور

انتقاد عضو شورای شهر اهواز از سخنان وزیر کشور

به گزارش روزنامه نسیم خوزستان، وزیر کشور در معارفه استاندار با انتقاد از عملکرد شوراهای اسلامی شهر پیشنهاد داده بود شهرداران با رای مستقیم مردم انتخاب شوند که در این میان بسیاری از شوراهای شهر کشور با صدور بیانیه به سخنان وزیر اعتراض کردند در این میان بیانیه  سید محمدجواد رضوی عضو شورای اسلامی شهر اهواز مورد توجه رسانه‌های کشور قرار گرفت که متن این بیانیه به شرح ذیل می‌باشد:

باسمه تعالی

پس از فراز و فرودهای بسیار روز چهارشنبه دوم آبان‌ماه ۱۴۰۳ در مجلسی معنوی که مزین به کلام رهبر فرزانه انقلاب و معطر به نام و یاد شهیدان والا مقام بود فرزند شایسته خوزستان جناب دکتر موالی زاده با کارنامه ای درخشان از تعهد، تجربه و مقبولیت، مدیریت عالی استان را بعهده گرفت. پذیرش این مسئولیت خطیر را تبریک می‌گویم و آرزومند توفیقاتشان هستم.

در بیان خطیبان گرانقدر این مجلس وزین، نقش همه‌ی اداره‌کنندگان جامعه تکریم و تقدیس شد الا شوراهای شهر و روستا، و مهمتر اینکه در فرازی از سخنان وزیر محترم کشور به نقد کشیده شد.

لذا بمنظور صیانت از جایگاهی که با رای مردم به گردن دارم نکاتی را متذکر می‌شوم :

۱- شوراهای اسلامی شهر و روستا معظم ترین نماد مردم سالاری دینی است که پرچم عزت و افتخار جمهوریت نظام اسلامی را در سرتاسر کشور برافراشته و منبعث و متکی به اصول یکصدم تا یکصد و ششم قانون اساسی (میراث ماندگار امام راحل عظیم الشان) است. به همین سبب محدود کردن اختیارات شوراها و کم اهمیت نمودن قدر و منزلت آنان در مدیریت شهری با روح قوانین یاد شده منافات دارد.

۲- در بیانات جناب وزیر کشور، تغییر شهرداران مورد نکوهش قرار گرفت. علمای علم مدیریت به همان اندازه که بر اصل ثبات مدیران تاکید می‌ورزند بر تغییر مدیران در همه‌ی رده‌ها، آنجا که ضعف و ناکارآمدی،  قانون گریزی، عدم مقبولیت و نظارت ناپذیری آنان مشهود باشد، پای می‌فشارند. در جامعه‌ی ما فراوان اتفاق افتاده که حتی در یک دولت و با یک نگاه و نگرش خاص، پس از مدت کوتاهی وزیران، استانداران، مدیران خرد و کلان در بخش‌های مختلف، از سوی همان‌ها که نصب شده‌اند عزل و افراد دیگری جایگزین شده‌اند‌. شهرداران نیز از این قاعده مستثنی نیستند و لذا اجبار به چهارساله شدن و لایتغیر بودن آنان از استدلال کافی برخوردار نیست.

۳- اینکه شهرداران همچون اعضای شورا توسط مردم انتخاب شوند پیش از این نیز مطرح و موافقین و مخالفین و محاسن و معایبی دارد که لازم است قبل از هرگونه تصمیم گیری مورد مداقه و مطالعه جامع و مانع قرار گیرد. مخصوصا از این جهت که تحدید جایگاه نظارتی شورا را در پی نداشته باشد و تاکید دوباره اینکه انتخاب شهردار چه با رای مستقیم مردم و چه نیابتا توسط وکلای مردم متضمن ابقای بی‌چون و چرای آنان نیست آنگاه که منافع شهر و شهروندان در گرو تغییر مدیریت شهری باشد.

برای همه‌ی خدمتگزاران جامعه‌ی اسلامی آرزوی توفیق و سربلندی دارم .

سیدمحمدجواد رضوی
عضو شورای اسلامی کلانشهر اهواز

درباره نویسنده

7511مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین