گزارش مناظره در دانشگاه شهید چمران اهواز: فلسفی :فتنه۸۸ چگونه با اصلاح طلبان پیوندخورد؟/ قنبری:اصلاحات شخص محور نیست و اعتقاد محور است

بایددیدچهشدهاستکهشخصیتآقایناطقباآقایهاشمی،خاتمیوروحانیپیوندخوردهاست. مگرنمیگفتندناطقنوریسمبلمحافظهکاریاست؟
بهگزارشرهیابنیوز،مناظرهیسیاسیباموضوعپیام ۲۴ خردادنسبتاعتدالبااصلاحطلبیواصولگراییدردانشگاهشهیدچمراناهوازبرگزارشد
بههمتانجمناسلامیدانشجویاندانشگاهشهیدچمراناهوازمناظرهیسیاسیباموضوعپیام ۲۴ خردادنسبتاعتدالبااصلاحطلبیواصولگراییباحضورآقایمهندسفلسفیعضوشورایمرکزیجامعهاسلامیمهندسینبهنمایندگیازاصولگرایانوآقایقنبرینمایندهسابقایلامبهنمایندگیازاصلاحطلباندرتاریخ۱۲/۹/۱۳۹۲ دردانشکدهعلومایندانشگاهبرگزارشد.
دراینبرنامهدوطرفاینگونهاظهارنظرکردند:
قنبری:برایبیاننسبتاعتدالبااصولگراییواصلاحطلبیبایدابتداایندومفهومراتعریفکرد.
اصلاحطلبیمفهومیاستکهبعدانقلابوازخرداد۷۲واردادبیاتسیاسیایرانشداماسابقهتاریخیاینمفهومدرکشورفراترازایناست. سابقهآنبرمیگرددبهاواخرقرننوزدهممیلادیوتلاشهاییکهازدرونحکومتقاجارهابرایسروسامانبخشیدنبهاوضاعسیاسیواجتماعیکشورصورتگرفت. افرادیهمچونعباسمیرزا،قائممقامفراهانیوامیرکبیرکسانیبودندکهدرقرن ۱۹تحتتاثیربرخوردهایایرانباجامعهغربینخستینامواجاصلاحطلبیرادرایرانپدیدآوردند.قبلازآنایرانجامعهایغیرپویاوایستاییبودکهطیهزارانسالتحولیپیدانکردهبود.درجامعهایستازندگیشکلیکنواختویکسانیداردومردمرعایاتلقیمیشدندوصاحبحقمحسوبنمیشدند. درآننظامبستهسیاسیبهمردماجازهورودبهمسائلسیاسیدادهنمیشدواطلاعاتسیاسیمردمهمچندانزیادنبودکهبخواهندمشارکتسیاسیداشتهباشند . بعدازوقوعرنسانسوتغییروتحولاتدرجامعهغربوبعدازقراردادهایننگینگلستانوترکمانچایفکراصلاحاتدرکشوردرمیانبرخیازسیاستمدارانبوجودآمدودراینراستاعباسمیرزاپیشگاماصلاحاتشدوچونسوادآموزیدرکشورفقطدرموردمسائلاخرویبودوخیلیدربابتحولاتاینجهانعلماندوزیدرایرانبابنشدهبودتعدادیازجوانانرابهدانشگاههایاروپافرستادند. آنهاباتحولاتتکنولوژیکی،علمیوسیاسیاروپاآشناشدهوبعدازبازگشتیکسریتحولاتسیاسیراخواستارشدندوبهتقلیدازاروپاروزنامهانتشاردادند .
درابتدایقرن ۲۰ اولینموجانقلابیبهشکلجدیدومدرندرقالبانقلابمشروطهدرایرانشکلگرفتواولینبارحقوقشهروندیبرایملتایرانبهرسمیتشناختهشدوواژهشهروندجایگزینواژهرعیتشد. متاسفانهازدلانقلابمشروطیتدیکتاتورینظامخواهیبهوجودآمدوفرایندهایدموکراتیکانقلابمشروطیتبهثمرننشست. مجدداباتلاشمردمدرقالبانقلاباسلامیاصلاحاتیدرکشورایجادشد.
متاسفانهباتحمیلجنگنتوانستیمبهاهدافترسیمشدهانقلاببرسیموبعدازپایانجنگنیازبهآگاهیواصلاحاتسیاسیدرکشوراحساسشد. اززمانآقایهاشمیتلاشبرایاصلاحاتشکلگرفتکهالبتهآنموقعاصلاحاتدرزمینهباسازیاقتصادیبودوازسال ۷۶ اصلاحاتسیاسیواصلاحاتدموکراتیکوتلاشهاییدرجهتتوسعهآزادیهادردستورکاردولتقرارگرفت
قنبریتعریفخودازاصولگراییرااینچنینبیانکرد: اصولگراییهمدارایپیشینهایتاریخیاست . البتهاصولگراییدرگذشتهوتاخرداد ۷۶ تحتعنوانمحافظهکاریمطرحبود .محافظهکارینوعیاندیشهخردگریزاستوبافعالیتهایعقلانیموافقنیستوتمایلیبهتغییروتحولبراساسمنطقبشرینداردومعتقداستبایدارزشسنتهاحفظشودوتحتعنوانحفظسنتهاعقلبشررابهحاشیهمیبرند. آنچهکهشایداصولگراهاخودنیزبهآنواقفنیستندایناستکهآنتفکروبینشسنتیمختصزمانخودبودهاستودیگرکاراییندارندولیآنهابهاینسنتهاارزشتقدسمابانهمیدهندومعتقدندهیچتغییروتحولینبایددرآنصورتبگیرد.
محافظهگراییدرمقابلامواجخردگرایی،توسعهآزادیوحقوقشهروندیکهازارزشهایاصلاحطلبیهستقراردارد. اززمانیکهعباسمیرزابهفکراصلاحاتافتادمحافظهکاریهمشکلگرفت. درجریانانقلابمشروطهتقابلدومفهوماصلاحطلبیواصولگراییدرآرامردمورامینوشیخفضلالهنوریبهعنوانسمبلمحافظهکاریمیبینیم.
آنچهکهدرسال ۷۶ ازمحافظهطلبیبهاصولگراییتغییرماهیتدادیکنگاهسلبیدرمقابلاصلاحطلبیاست. محافظهکاراندراینزمانچوناینمفهومرادارایبارتوهینآمیزنسبتبهخودمیدانستندنمیخواستنداینعنوانراداشتهباشندولذاخودرااصولگراومعتقدبهاصولنامیدند.
اصولگراییتاحدودیدرنفیاصلاحطلبیشکلگرفتهواگراینمفهومادامهیابداینگفتمانتوانخودراازدستخواهدداد. درانتخاباتاخیرشاهدبودیمکهمفهوماصولگراییتوانگفتمانیخودراازدستدادوافرادیمثلقالیباف،رضاییوتاحدودیولایتیسعیکردندازگفتماناصلاحطلبیاستفادهکنندوایننتیجهیضعفگفتماناصولگراییاست.
اعتدالگرایییکگفتمانمستقلنیستبلکهیکروشاستکهازملزوماتگفتماناصلاحطلبیاست. اصلاحطلبیبهمعنایتغییروتحولاتآرام،تدریجیومعتدلاستکهبهدنبالبههمریختنچارچوبهایجامعهنیست. درمقابلاینتغییروتحولمایکسریتحولاتبنیانکنتحتعنوانانقلابداریمکهبهدنبالازهمپاشیدنشیرازهجامعهاستوبرایاهدافخودازشیوههایخشونتبارهماستفادهمیکند. تفاوتاصلاحاتوانقلابدرهمیننکتهاستواگردرجامعهایاصلاحاتنباشدانقلاببهوجودمیآید.
مهندسفلسفی :
ویابتداگفت: امیدوارمروزیبرسدکهحتیاگریکمخالفدرجمعباشدبهحرفهایشگوشدادهشودواگرحرفهایشمنطقیبودنظراورابپذیرند. آنوقتاستکهمیتوانیمبگوییمدنبالآزاداندیشیهستیم .
درادامهآقایفلسفیگفت: مابایددرموردبرخیموضوعاتبهصورتریشهایوجدیتربحثکنیمنهاینکهسعیکنیمباآنهادرحاشیهبرخوردکنیم. هدففقطایننیستکهمسئولیتبپذیریم،هدفچنبرهزدنبرقدرتنیست. اینخطاستکهماتصورکنیمکههنرایناستکهیکنفررابهکرسیبنشانیم . مامسئولیتبیشتریداریمدرانتخاباتمجلسدراهوازدیدیمکهکسانیواردمجلسشدندوالانکهبایدپاسخگوباشندنیستند.
ایننکتهمهمیاستکهدانشگاهیانبایدتصمیمبگیرندواینرویهراتغییردهند. صرفشعاروحرفهایتئوریمشکلماراحلنمیکندهمزمانمابایدتصمیمبگیریم. مابایدازبحثهایکلیعبورکنیمومسائلرابهصورتریشهایبررسیکنیم.
الانهمهاذعانمیکنندآقایهاشمیاصلاحطلباستامامنمیپرسمچهمیشودکهدهپانزدهسالقبلآقایهاشمیرامتهمبهاصولگرایییامحافظهطلبیمیکنند. بایداینمباحثشکافتهشود؛مااگرمسائلیکهدردورهیآقایهاشمیپدیدآمدرابررسیکنیمآنوقتویراخواهیمشناختواگرویچرخشهاییداشتهاستبایدچراییآنبررسیشود.بایددیدباوجوددورانتلخیکهدردورهیآقایهاشمیوجودداشتوکسیجرئتنمیکرددرموردویحرفبزندالانچهشدهاستکهویسمبلشدهاست؟
مامیتوانیمآقایاحمدینژادهمبهنقدبکشیمکهآیاواقعاویاصولگرابود . ویبایدپاسخگوباشدوتوضیحدهدکهاینچالشهاییکهدرسهچهارسالآخردرعملکردایشانبوجودآمدچهبود؟
بایددیدچهشدهاستکهشخصیتآقایناطقباآقایهاشمی،خاتمیوروحانیپیوندخوردهاست. مگرنمیگفتندناطقنوریسمبلمحافظهکاریاست؟
مابایدمفاهیمرادرستتعریفکنیم. بایدببینیمآیااینتعاریفدرچارچوبودردایرهنظاماستیاخارجازآن. انقلاباسلامیرامصداقچهمیدانید؟آیاانقلاباسلامیواقعاانقلابیاستکهبرایخودگفتمانیاستکهتعاریفجدیدیراارائهمیکند؟یااینکهبهعنوانانقلابیاستکهادامهیرونداصلاحاتاست؟
اصلاحطلباندودستهمیشوند؛اصلاحطلبانیکهدرچارچوبنظامتعریفمیشوندواصلاحطلبانیکهخارجازاینچارچوبتعریفمیشوند. امااینهایکجاییبههممیرسند؛وقتیفتنه ۸۸ میافتدکهمصداقبارزدرظاهراصلاحطلبیودرتعریفآقایقنبریشایدمحافظهکاریتلقیشود. فتنه ۸۸ چگونهبینآنهاپیوندمیشود؟دردروننظامیابیروننظام؟
فلسفیبهتعریفآقایقنبریازاصولگراییاینگونهپاسخداد: جریانرقیبهموارهدنبالانگزدنوبرچسبزدنبودهاست؛اینتعاریف،تعاریفیمندرآوردیاستکههیچمبناومصداقیندارد. مامعتقدیمچپوراستهمهیچمبناییندارد. قالبهابهراحتیتغییرمییابداینمفاهیمدرستتعریفنشدهاند.
تفکراتاصولگراییچهارمبنادارد؛قانوناساسی،امامورهبری،روحانیتوتفکراسلامی؛اینهامفاهیمیبودکهجریانبهاصطلاحاصلاحطلبرویآنهادچاربحثوچالششدواینموضوعباعثشداصولگراییبهاینشکلمطرحشودورویاینمفاهیمتاکیدکند.
امادرموردپیام ۲۴ خرداد: پیام ۲۴ خرداداینبودکهدرنظامجمهوریاسلامیایراناینقدرظرفیتوجودداردکهسلائقمختلفمیتواننددرآنحضوریابندوهمینطوربیانگراعتمادمردمبهنظامبودکهمردمباحضورخودرانشاندادندوپیامدیگرآنسلامتانتخاباتاست.
۴ سالبعدازاتفاقات ۸۸ واعتقادبرخیبهتقلبومعضلاتیکهایجادکردندبرخلافتصورهمهکهمیگفتندهیچجریانیقدرتظهوروبروزنداردوقطعادوبارهبحرانجدیدیایجادمیشود ۲۴ خردادخطبطلانیبودبرهمهیاینباورهایغلط.
قنبری: مندرارتباطباظهورسلائقمختلفبهعنوانپیام ۲۴ خردادمیپرسمکهچقدراجازهدادهشدهکهرایمردمدرانتصاباتوکابینهنمودپیداکند؟چرابایدانتخابوزرایعلوموورزشبهایندلیلکهاصلاحطلبندمدامردشوند؟چرادرموردانتصاباتکهحقوزراستدخالتمیکنندواجازهنمیدهندرایمردمنمودپیداکند. مردمرایندادهاندکهاحمدینژادعوضشودمردمرایدادهاندکهیکطرزتفکرتغییرکند.
درارتباطبااصولگراییشماچهارعبارتبیانکردید؛دراینهشتسالآزادیوحقوقملتچهقدرموردتوجهقرارگرفتهاست؟چرااجازهتجمعاتقانونیدادهنمیشد؟چرااجازهندادندمطبوعاتآزادشکلبگیرد؟
درموردالتزامبهامامورهبریهممادولتشمارادیدیم؛دولتیکهبارهبریقهرکرد. حتمادرجوابمنمیخواهیدبگوییدآقایاحمدینژاداصولگرانبودهاست.پساگراحمدینژاداصولگرانبودچرااصولگراهاهمهیتخممرغهایخودرادرسبدآقایاحمدینژادریختند؟
قنبریدرمورداینکهچرادردوراناصلاحاتبهآقایهاشمیحملهشدهاست؟گفت: اصلاحاتشخصمحورنیستواعتقادمحوراستوشخصیتهایسیاسیتقدسندارندوقابلبازخواستهستند. اماشمابگوییدچرادراینسالهاکهآقایهاشمیموردهجمهبودنداصولگراهاواکنشنشانندادند؟
درموردروحانیتهمماشاهدچالشهایدولتاحمدینژادباجامعهروحانیتبودیم.
درمورداسلامخواهیکهویژگیاصولگراییمطرحکردیدحتمامیخواهیدبگوییداصلاحطلبانغیرمسلماناند،البتهاینتهمتیاستکهازابتدابهروشنفکرانواصلاحطلبانزدهاند. اصلاحطلبیبهاینمعنااستکهچارچوبهاراپذیرفتهودرصددایننیستکهدرمقابلنظامقرارگیرد. اصلاحطلبیمیخواهدرویههایمنفیرادرکشوربههمبزندوازبینببرد؛رویههاییکهدرمقابلآزادیوحقوقشهروندانقرارگرفتهاند. محافظهکارانواصولگرایانهمیکطیفهستندویکاندیشهیواحدنیستند . دریکطرفافراطیآنبحثحکومتاسلامیمطرحمیشودواصلاجاییبرایجمهوریتنظامقائلنیستندوقانوناساسیراقبولندارندودرطرفدیگرآنهمکسانیاندکهحقوقمردمرادرحدحداقلیقبولدارند.
فلسفیدرپاسخبهقنبریگفت: مارئیسجمهورراانتخابمیکنیمومسئولیتهاییرامتوجهویمیکنیم. کسیکهکتابقانوناساسیراخواندهوپذیرفتهباشددیگراینمباحثرامطرحنمیکندومیداندکهرئیسجمهوربایدپاسخگوباشدوبرایاینامرقسمخوردهاست.
چهبساماانتقاداتیبهآقایهاشمیوآقایاحمدینژادمیکردیم. اینانتقاداتدرهمهیمقاطعبودهاستوماشخصمحورنیستیم. مقاممعظمرهبریفرمودند: ملاکشاخصهاست. اگرمااینگونهبرخوردکنیمبسیاریازچالشهاحلمیشودوبهترمیتوانیمشخصیتهاراتعریفکنیم.
رئیسجمهوردرمقابلمردم،رهبرومجلسمسئولیتداردواینگونهنیستکهمثلاآقایاحمدینژادبگویدحالاکهمن ۲۴ میلیونرایآوردهامهمهبایدبراساسمیلمنرفتارکنند. دردورهیآقایاحمدینژادهمتعدادیازوزرایایشانراینیاوردند. بنانیستکهمجلسبهاستنادرایفرددنبالهرواوباشد. اگرمادنبالاصلاحطلبیهستیمپسریشهیمجلسرابزنیم؟پسحقمجلسچهمیشود؟ایناصلاحطلبیاستکهچوننمایندهیماراینیاوردبگوییمتقلبشده؟اگروزیرماراینیاوردپسآزادیوجودندارد؟
جابهجاییقدرتهنریاستکهنظاممادارد؛نظامماتلاشمیکندتاجابجاییهادرپرتوآرامشصورتبگیرد. پیام ۲۴ خردادهمهمینبود. مردممانمیخواستندقضیهمصردرایرانتکرارشود.
هرجاییکهآقایروحانیطبقاختیاراتشعملمیکندمجلسهمتلاشخودرامیکندتاانعطافلازمرانشاندهدودرمواردیهماختلافاتیداشتهاندهمانطورکهدردورههایقبلهماینگونهبودهاست
آقایروحانیبااینشعارواردعرصهشدکهمنمستقلهستمحتیطیفاصلاحطلبانهماوراقبولنداشتندوعارفرابهاوترجیحدادند. تامقطعیاینمسیرپیشرفتتااینکهآقایهاشمیوخاتمیدخولکردندوگفتندآقایروحانیقابلیترایآوریبیشتریدارد. درکلیتآقایروحانینماداعتدالاستوآنچهازنظراتویکهدرچارچوبوتواننظامباشدپذیرفتهمیشود

درباره نویسنده

7522مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین