روزانه، خانواده‌های بی‌شماری به دلیل بی‌کفایتی متولیان داغدار می‌شوند؛ مدیریت راه‌های خوزستان فاجعه‌بار است

روزانه، خانواده‌های بی‌شماری به دلیل بی‌کفایتی متولیان داغدار می‌شوند؛ مدیریت راه‌های خوزستان فاجعه‌بار است

به گزارش روزنامه نسیم خوزستان، وضعیت جاده‌های استان بحرانی است و روز به روز قربانیان بیشتری از خانواده‌ها بر جای می‌گذارد. آمار رسمی از ۵۵۳ قربانی در سال اخیر به وضوح نشان‌دهنده ناایمن بودن جاده‌های خوزستان است. با این حال، اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان همچنان به عملیات روکش آسفالت اصرار دارد، گویی سایر شاخص‌های ایمنی جاده‌ای را به‌کلی فراموش کرده، این سیاست ناکارآمد، جز اتلاف منابع و افزایش تلفات جاده‌ای نتیجه‌ای به همراه نداشته و افول سطح ایمنی راه‌ها را تسریع کرده است.

*ضعف مدیریتی و فاجعه‌ای در ابعاد انسانی

ضعف در بدنه مدیریت ایمنی راه‌ها در خوزستان، فاجعه‌ای انسانی را رقم زده است. این ضعف نه تنها باعث افزایش قربانیان و مصدومان جاده‌ای شده، بلکه هزینه‌های سنگینی را به نظام بهداشت و درمان تحمیل کرده است. در عین حال، خانواده‌های قربانیان با بار روانی و مالی این فجایع دست‌وپنجه نرم می‌کنند، بی‌آنکه شاهد تغییری در وضعیت مدیریت راه‌ها باشند.

عدم تمرکز بر شاخص‌های اصلی ایمنی، به ویژه رفع نقاط حادثه‌خیز، یکی از بزرگ‌ترین ضعف‌های مدیریت فعلی است. گزارش‌های روزانه تصادفات که باید برای تحلیل و پیشگیری به کار گرفته شوند، تنها به آرشیوها سپرده می‌شوند. در این میان، کاهش یا حذف گشت‌های راهداری نیز وضعیت را وخیم‌تر کرده است. این گشت‌ها که می‌توانند در زمان خطر، ترافیک را هدایت کرده و به کاهش تصادفات کمک کنند، عملاً به حاشیه رانده شده‌اند.

*سیستم روشنایی: بحرانی که فراموش شده است

یکی دیگر از معضلات جدی جاده‌های خوزستان، نبود سیستم روشنایی مناسب است. اداره راهداری به جای رفع این مشکل اساسی، تمرکز خود را بر احداث برج‌های نوری در نقاط سفارشی قرار داده و این اقدام نه تنها بهبود قابل توجهی در ایمنی جاده‌ها ایجاد نکرده، بلکه نشان از سوءمدیریت و بی‌توجهی به اولویت‌های حیاتی دارد.

*تابلوهای فرسوده و نبود خط‌کشی مناسب

تابلوهای فرسوده با بازتاب اندک و کمبود تابلوهای هشداردهنده و اطلاعاتی، همراه با خط‌کشی‌های نامناسب یا نبود خط‌کشی در بسیاری از نقاط، سردرگمی و خطرات بسیاری را برای رانندگان به همراه داشته است. در طول شب، عبور از این جاده‌ها عملاً به یک چالش خطرناک تبدیل می‌شود. این مشکلات نه تنها رفاه و امنیت کاربران جاده‌ای را به خطر انداخته، بلکه نشان‌دهنده ضعف در مدیریت و برنامه‌ریزی است.

*لزوم تغییر مدیریت پیش از افزایش تلفات

آمار بالای تصادفات و مرگ‌ومیر ناشی از وضعیت بحرانی جاده‌های خوزستان، ضرورت تغییر در مدیریت اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان را بیش از پیش آشکار می‌سازد. با ادامه این روند، نمی‌توان چشم‌انداز روشنی برای بهبود وضعیت راه‌ها متصور بود. هر روز خانواده‌های متعددی به دلیل بی‌کفایتی متولیان داغدار می‌شوند و بیمه‌ها تنها خسارت مادی آن را پوشش می‌دهند، در حالی که ریشه بحران همچنان پابرجاست.

به گزارش روزنامه نسیم خوزستان، به نظر می‌رسد تنها راه جلوگیری از افزایش آمار قربانیان جاده‌ای، ایجاد تغییرات اساسی در مدیریت این بخش حیاتی استان است. سپردن این مسئولیت به افراد متخصص، باانگیزه و متعهد می‌تواند به این بحران پایان دهد. خوزستان نیازمند مدیریتی پویا و کارشناسانی با تجربه است تا با رفع نقاط حادثه‌خیز، بهبود سیستم روشنایی، افزایش گشت‌های راهداری و تجهیز جاده‌ها به تابلوهای مناسب، امنیت را به راه‌های این استان بازگردانند. پیش از آنکه فاجعه‌ای بزرگ‌تر رخ دهد، باید اقدام کرد.

درباره نویسنده

7533مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین